Van 't Sant bepaalt met geitenijs zelf de prijs

Als tiener vond Johan van 't Sant het al onrechtvaardig dat een boer geen invloed heeft op de prijs van zijn product. Daarom verwerkt de geitenhouder een deel van zijn melk tot ijs. 'Nu bepaal ik binnen bepaalde marges zelf de prijs.'

Van+%27t+Sant+bepaalt+met+geitenijs+zelf+de+prijs
© Peter van Houweling

Johan van 't Sant uit Andel heeft zeshonderd melkgeiten. De afgelopen maanden is hij bijna fulltime bezig geweest met het bereiden en verkopen van geitenijs. Het warme en zonnige weer in het voorjaar en het begin van de zomer zorgden voor topdrukte. Wekelijks stond hij meerdere keren op evenementen, festivals, jubilea en personeelsbijeenkomsten in bijna heel Nederland. Tussendoor bereidde hij het ijs waarvan geitenmelk het hoofdbestanddeel is.

Van 't Sant startte in 2012 met geitenijs, 'heel rustig aan.' Hij was lid van de agrarische natuurvereniging Altena Biesbosch en kreeg via die vereniging de vraag of hij op een steekproductenmarkt wilde staan. Hij had al eerder met zijn vrouw Elli gesproken over het zelf vermarkten van hun product. Het maken van geitenkaas leek hen niet interessant, dat deden al veel collega-geitenhouders. 'We proberen het eens met ijs', zeiden ze tegen elkaar.

IJskar

De ondernemers maakten ijs, huurden een ijskarretje van een collega die ijs maakt en gingen 'op proef' naar de streekproductenmarkt. Het was een schot in de roos. Na de markt kwamen diverse verzoeken om ijs. Het echtpaar kocht een ijskar en stond op steeds meer publieksevenementen.

Elk jaar kijken we: waar staan we, wat vraagt de markt en hoe gaan we verder?

Johan van 't Sant, geitenhouder in Andel

Het ging zo goed dat er al snel een tweede ijskar volgde, een mobiele vitrine om binnen ijs te verkopen en een automaat waaruit iedereen zelf ijs kan tappen. 'Elk jaar kijken we: waar staan we, wat vraagt de markt en hoe gaan we verder? We proberen ieder jaar iets extra's te doen', vertelt Van 't Sant.

Foodtruck

De jongste aanwinst is een foodtruck. De geitenhouder kocht vorig jaar van een museum een Hanomag-bestelbus uit de jaren zestig en bouwde die om tot een knalgele foodtruck. Deze opent markten waar hij voorheen niet kwam, vooral trendy evenementen, festivals en bedrijfsfeesten. De ondernemer stond met de foodtruck bijvoorbeeld op het jubileumfeest van de Evangelische Omroep (EO) en op een feest van bouwmaatschappij BAM.

De meeste aanvragen komen via internet. Daarnaast belt de geitenhouder zelf regelmatig organisatoren van evenementen. 'We zijn steeds op zoek hoe we de markt breder kunnen bedienen.'

Korte keten

De Andelse veehouder focust al tientallen jaren op verbreding. Hij doet dat omdat hij streeft naar een korte keten. Hoe korter de keten, hoe meer invloed je als boer hebt op de waarde van je product, is zijn visie.

'Als boer heb ik niets te zeggen over de waarde van mijn eigen product. Iedereen rekent zijn kostprijs door. Maar wij hebben bijvoorbeeld totaal geen invloed op de prijs van onze melk. Dat vind ik onrechtvaardig. Ik wil dat in eigen hand hebben. Daarom wil ik zelf mijn melk tot waarde brengen. Nu kan ik zelf binnen bepaalde marges de prijs van ons geitenijs bepalen.'

Natuurlijke grondstoffen

Van 't Sant maakt nu twee jaar geitenijs op zijn eigen bedrijf. Samen met studenten en docenten van de HAS Hogeschool in Den Bosch ontwikkelde hij recepturen. Het ijs bestaat alleen uit natuurlijke grondstoffen. Er zit bijvoorbeeld geen bindmiddel in. Dat zit wel in de meeste andere soorten ijs. 'Voedingsmiddelentechnologie vind ik leuk, dat heeft mijn interesse', zegt de ondernemer.

In een liter ijs gaat 0,4 liter melk. Dat is goed voor vijftien bolletjes ijs van 1 euro. 'Het gaat om relatief weinig melk, maar dat heeft wel veel toegevoegde waarde.' De meeste melk gaat naar zuivelverwerker Bettinehoeve. Van 't Sant maakt alleen ijs dat hij zelf kan verkopen. Hij bereidt het niet voor de handel. 'Dan wordt het massa.'

De geitenhouder verkoopt weinig ijs op zijn eigen bedrijf. 'Wij zitten daarvoor niet op een goede plek. Hier komen nauwelijks fietsers langs. Er zijn wel collega's waarbij huisverkoop het belangrijkste afzetkanaal is, bijvoorbeeld bij een collega tegen de duinen bij Ouddorp. Daar komen veel mensen langs.'

Storytelling

Van 't Sant is voorlopig niet bang voor veel concurrentie. 'Iedereen kan ijs maken, maar niet iedereen heeft het verhaal. Wij doen aan storytelling, aan het verhaal erachter. Cateraars en organisatoren van evenementen vinden dat leuk. Wij hebben het hele verhaal zelf in handen. Dat geeft meer vertrouwen.'

De ondernemer benadrukt dat je er wel de persoon voor moet zijn om op deze manier je product te verwerken en te verkopen. 'Ik vind het leuk om het te doen. Ik ben een mensenmens en heb interesse in levensmiddelentechnologie. Bovendien houd ik ervan om nieuwe dingen te ontwikkelen. Dat zit in me.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer