Man en jongere kopen vaakst online bosje bloemen

Mannen en jongeren zijn de bevolkingsgroepen die het meest bloemen online kopen. Dat blijkt uit de Consumententracker van bloemenveiling Royal FloraHolland.

Man+en+jongere+kopen+vaakst+online+bosje+bloemen
© VidiPhoto

Mannen kopen 13 procent van de bloemen op internet. Bij vrouwen is dit percentage 3. Bij planten is het verschil in koopgedrag nog groter: Mannen kopen 20 procent van de planten online, terwijl 4 procent van de vrouwen dit doet.

Mannen doen ook vaker dan vrouwen telefonisch een aankoop of via een abonnement. 'Een verklaring zou kunnen zijn dat mannen eerder kiezen voor het gemak van op afstand kopen en dat vrouwen meer plezier beleven aan het fysiek kopen van bloemen en planten in een winkel', stelt een woordvoerder van de bloemenveiling.

De voorkeur voor type winkel blijkt ook te verschillen. Vrouwen kopen bloemen en planten bijvoorbeeld eerder in de supermarkt (27 procent tegenover 18 procent mannen). Ook het tuincentrum is meer in zwang onder vrouwen dan mannen.

Jongeren

In 2016 waren jongeren (18 tot 29 jaar) goed voor 17 procent van de totale aankopen bloemen en planten. Vergeleken met andere leeftijdsgroepen doen ze dat minder vaak in een winkel of kiosk. Bij dertigers is het percentage winkelkopers 80 en vanaf 40 jaar stijgt dit percentage tot boven de 90.

Jongeren lopen voorop in de online-aanschaf van bloemen en planten. Bijna een op de vijf kiest voor dit verkoopkanaal. Naarmate mensen ouder worden daalt dit percentage.

In kinderschoenen

'Het online kanaal voor bloemen en planten staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar zal naar verwachting groeien. Vooral jongeren spelen hierbij een belangrijke rol', aldus FloraHolland.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer