Nieuw+perenras+Migo+groeit+door+naar+35+miljoen+kilo
Achtergrond
© Fruitmasters

Nieuw perenras Migo groeit door naar 35 miljoen kilo

Afzetorganisatie Fruitmasters startte in 2015 met een marktconcept voor het nieuwe perenras Migo. Het concept moet de komende jaren doorgroeien naar een productievolume in West-Europa van 35 miljoen kilo. Daarbij hoort een areaal van ongeveer 700 hectare.

Fruitteler Jan van Beusichem in Geldermalsen plant komend voorjaar op zijn bedrijf 1 hectare in met het nieuwe perenras Migo. Vorige week rooide hij met een aantal medewerkers op het betreffende perceel een aanplant met elf jaar oude bomen van het appelras Kanzi.

'De keuze voor Migo heeft alles te maken met de goede ervaringen met Kanzi', vertelt Van Beusichem. 'De marktconcepten zijn vergelijkbaar en bieden enige zekerheid in de afzet. Wel is het altijd maar weer afwachten of een nieuw ras een succes zal zijn. Maar deze rassen worden in elk geval commercieel goed ondersteund.'

Werkverdeling

De Betuwse fruitteler stelt dat de teelt van Migo goed past op zijn bedrijf. 'De oogst valt kort na de hoofdpluk van Elstar en dat is dus gunstig voor onze werkverdeling. Verder teelden we de laatste jaren alleen appels. Met peren erbij geeft het toch meer risicospreiding.'

In de teelt ziet Van Beusichem op voorhand weinig problemen. Als dat nodig is, vraagt hij advies bij Fruitmasters of andere voorlichtingsorganisaties die het ras al langer kennen.
'De bomen planten we in een enkele rij met een dichtheid van 2.000 bomen per hectare. De sterke groeikracht en de zetting zijn aandachtspunten. Daarom kies ik voor bomen met de zwakkere kwee C als onderstam en planten we 10 procent snoerbomen van Conference als bestuivers.'

Merknaam voor Cepuna

Migo is de merknaam voor het perenras Cepuna. Het ras komt uit de veredelingskoker van CEP-innovations, een consortium van drie Franse boomkwekers. De licentierechten voor Migo zijn in handen van EFC (European Fruit Coöperation), een organisatie waarin ook Fruitmasters participeert.

In Nederland brengt Fruitmasters Migo exclusief als conceptras op de markt. De uitrol van het concept startte vorig jaar en is via EFC naast Nederland gericht op België, Duitsland en Groot-Brittannië.

'Het streven is om de productie in een periode van vijftien jaar uit te bouwen naar 35 miljoen kilo peren op een areaal van 700 hectare', zegt Henk Nooteboom, bij Fruitmasters medeverantwoordelijk voor de introductie van nieuwe rassen. Op dit moment is in Nederland naar schatting zo'n 150 hectare ingeplant met 320.000 Migo-bomen.

Cepuna ofwel Migo is ontstaan uit een kruising van Conference met het ras Doyenné d'Hiver. Nooteboom vertelt dat de oudste bomen inmiddels zo'n vijftien jaar oud zijn en geplant staan in Frankrijk.

Glad en groen

'Migo-peren zijn opvallend glad en groen. In de consumptie onderscheidt de peer zich vooral vanwege het eetgemak. De peer knoeit niet en is daarom net als een appel zonder servet te eten. Verder heeft Migo een lang uitstalleven en is ook goed te bewaren.'

In de teelt is Migo niet overdreven lastig, vindt Nooteboom. Hij bevestigt de aandachtspunten die Van Beusichem aanhaalt. 'Migo heeft iets meer groeikracht dan Conference. Het betekent dat de bomen over het algemeen gezond en vitaal zijn, maar dat een goede balans nodig is tussen groei en productie. Zeker ook in de jeugdfase om de bomen vroeg aan het dragen te krijgen.' Groeiregulatie is volgens Nooteboom prima mogelijk met wortelsnoei.

In eigen onderzoek zet Fruitmasters in op teeltoptimalisatie bij Migo en onder meer het uitzoeken van de beste bewaarcondities. Twintig bewaarregimes worden getest. 'Het ultieme regime zal hieruit duidelijk worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de bemestingsschema's die we uitproberen.'

Over onderstammen zegt Nooteboom dat op de proeftuin van Fruitmasters objecten liggen met Kwee Adams, Kwee C en Kwee Eline. 'Met name die laatste onderstam heeft het voordeel dat vruchten nog gladder lijken.'

Behoefte aan keuze

Fruitmasters wil met Migo vooral een peer naast Conference in de markt zetten. 'De Nederlandse consument heeft behoefte aan meer keuze en vernieuwing in het schap. De basis van het concept is het ontwikkelen van een markt en daarop vervolgens de productie afstemmen', stelt Nooteboom.

Twee weken geleden startte Fruitmasters met de consumentencampagne voor dit seizoen. Migo wordt daarbij gepresenteerd als 'the friendly pear', voorzien van een eigen logo in de vorm van een smiley. De campagne loopt op dit moment in Nederland, België, Duitsland en Scandinavië.

Breed publiek

'Het doel is om Migo bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. De ervaringen tot dusver zijn dat de peer ook goed aanslaat bij jongeren', zegt Nooteboom. 'In eerste instantie duurt het afzetseizoen van Migo ongeveer twee maanden. Dat wordt afhankelijk van het aanbod de komende jaren opgerekt tot jaarrond leverbaar.'

Voor de consument moet Migo een betaalbare peer zijn. Voor fruittelers streeft Fruitmasters naar een opbrengstprijs met een goede marge bovenop de kostprijs. Nooteboom: 'We zetten in op een gemiddelde opbrengstprijs die structureel hoger is dan die van Conference.'

Weer

  • Woensdag
    19° / 10°
    50 %
  • Donderdag
    19° / 11°
    30 %
  • Vrijdag
    21° / 11°
    10 %
Meer weer