Nederlander+karig+met+sierteeltuitgaven
Achtergrond
© Joost van Winsen

Nederlander karig met sierteeltuitgaven

Nederlandse consumenten geven in vergelijking met de bewoners van Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië het minst uit aan bloemen en planten. Dat blijkt uit onderzoek van Royal FloraHolland.

De gemiddelde uitgave aan sierteeltproducten lag in Nederland in 2014 - recentere cijfers zijn niet voorhanden - op 77 euro per hoofd van de bevolking. De Duitse consument besteedde in dat jaar gemiddeld 121 euro aan bloemen en planten. De Franse en Britse consument ontlopen elkaar niet veel bij hun bestedingen: respectievelijk zijn die 89 en 87 euro. Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland zijn de vier kernlanden waarop de sierteeltsector zich richt met zijn afzet.

'Bloemen en planten hebben in ons land veel concurrentie van cosmetica en de cadeaubon als geschenk', staat in het rapport Facts & Figures Nederland van FloraHolland. De cadeaumarkt is met name belangrijk voor snijbloemen. Planten zijn minder gebruikelijk als geschenk. Een gemengd boeket blijkt het populairst als bloemengeschenk. Daarna volgt een bos rozen.

Bloemist

Nederlanders kopen een bloemencadeau vooral bij de bloemist, meldt het rapport dat FloraHolland samen met marktonderzoeksbureau GfK heeft opgesteld. De bloemist is goed voor ongeveer de helft van de totale Nederlandse bloemen- en plantenomzet.

De meeste aankopen lopen ook via de speciaalzaak. Twee op de drie consumenten kopen er geregeld bloemen en planten en 18 procent stapt er bijna altijd binnen om snijbloemen aan te schaffen. Nederland telt ongeveer 3.300 bloemisten.

Supermarkt

De bloemist genereert een hogere waarde per aankoop dan de supermarkt. Supermarkten staan voor 20 procent van de totale Nederlandse bloemen- en plantenomzet. De Nederlandse consument koopt daar vooral bloemen voor eigen gebruik. Prijs en gemak verleiden hem hiertoe. 'Nederlandse supermarkten concurreren vooral op prijs', staat in het rapport.

Overigens geeft de consument niet het meeste geld per aankoop uit bij de bloemist. Dat gebeurt op internet. De rol van internet bij bloemen- en plantenverkoop is echter bescheiden: online heeft een aandeel van 4 procent. De straathandel (aandeel van 17 procent) en tuincentra (5 procent) zijn belangrijkere actoren in de markt.

Tuinplanten

Het rapport toont verder dat de markt voor tuinplanten met rasse schreden inzakt. Werd in 2011 nog voor 529 miljoen euro aan tuinplanten verkocht, in 2014 was de omzet 378 miljoen euro. 'Groen legt het af tegen hardware in de tuin', concludeert FloraHolland. De oorzaken: nieuwbouwhuizen hebben kleinere tuinen en bestaande tuinen worden betegeld of als opslagruimte gebruikt. De bloemenveiling signaleert wel een grotere vraag naar compacte, kant-en-klare tuinoplossingen.

De totale tuinmarkt (inclusief tuinmeubelen en dergelijke) was in 2014 zo'n 3,2 miljard euro. Ten opzichte van 2013 betekende dit een stijging van 8 procent.

Herkenbaar beeld

Algemeen manager Marc Eijsackers van Bloemenbureau Holland (BBH) herkent het beeld dat Nederlanders minder uitgeven aan bloemen en planten. Bloemen en planten zijn voor Nederlanders meer 'commodity', zegt hij. 'Ze letten op de kosten, terwijl Fransen bijvoorbeeld bij bloemen en planten veel meer een cadeaubeleving hebben en daardoor bereid zijn meer geld uit te geven.'

BBH richt zich met zijn promotie op de vier kernlanden, waarbij de nadruk ligt op Duitsland en Frankrijk. De manager ziet in de uitkomst van het onderzoek geen grond om de doelstellingen voor 2017 te herijken. 'Daartoe zou het bestuur ook opdracht moeten geven', legt hij uit.

Samenwerking

Voor meer verkoop van bloemen en planten in Nederland is volgens Eijsackers meer nodig dan alleen promotie. Als voorbeeld noemt hij samenwerking met mediapartijen. BBH beschikt dit jaar over een budget van 14,5 miljoen euro (exclusief subsidies). Naar Nederland gaat het kleinste deel.

Weer

  • Maandag
    17° / 12°
    50 %
  • Dinsdag
    17° / 13°
    60 %
  • Woensdag
    16° / 10°
    50 %
Meer weer