Britse+kok+zet+geitenbokjes+op+de+kaart
Achtergrond
© Ronald Goedheer

Britse kok zet geitenbokjes op de kaart

Geitenbokjes zijn een nevenproduct waar de sector nog geen passend antwoord op heeft. In Groot-Brittannië maakt chef-kok James Whetlor zich sterk om dit vlees op de menukaart van restaurants te krijgen. Met succes.

Whetlor was donderdag te gast in Nederland op uitnodiging van de projectgroep die in ons land afzet zoekt voor de bokjes. Hij hoorde enkele jaren geleden van geitenhouders van hun 'bokjesprobleem': dat veel bokjes geëuthanaseerd worden omdat er geen afzet voor is.

Hij trok zich 'de nutteloze verspilling van bokjesvlees', zoals hij het noemt, aan en richtte zijn bedrijf Cabrito op. Het bedrijf verkocht aanvankelijk geitenlamsvlees aan restaurants in Londen, waar hij zelf ook werkzaam was. Maar ondertussen bestaan de afnemers uit restaurants, luxe slagers en cateraars in het hele land.

De toenemende vraag is volgens Whetlor onder meer te danken aan het verhaal achter het vlees - tegen verspilling van 'overbodige' producten uit de melkgeitenhouderij - en het leveren van toegankelijke recepten voor het geitenbokkenvlees.

Zo wil de kok de Britten aan het geitenvlees zien te krijgen. Hij heeft de maand oktober omgedoopt tot Goatober, met als doel om geitenvlees populair te maken. Veel restaurants hebben deze maand geitenvlees op het menu.

Promoten

James Whetlor heeft met zijn verhaal al diverse media in het land gehaald. Ook sociale media is een krachtig middel om zijn passie en vlees te promoten. Chef-koks die een Tweet posten of een foto op Instagram zetten, maken meteen promotie voor geitenbokkenvlees.

Geitenvlees is niet alleen erg smaakvol, maar ook nog erg gezond, stelt de Brit. Het bevat weinig vet en cholesterol en is rijk aan ijzer en eiwitten.

Zuid-Europa

'Een goede chef-kok die wegloopt met het product, dat zoeken wij ook', zegt Hans Fuchs, projectleider Markt & Keten van ZLTO en betrokken bij het rosébokkenproject van de vakgroep Geitenhouderij. Dit project richt zich ook op een afzetmarkt voor de bokjes. Die worden nu nog voor het grootste deel naar Zuid-Europa geëxporteerd, waar geitenhouders voor moeten betalen.

In het rosébokkenproject worden de bokjes gemest tot een leeftijd van circa vier maanden en daarna op de Nederlandse markt afgezet. De afzet is nog niet rendabel vanwege het lage aantal en het relatief dure product, vertelt Fuchs.

'De bokjes hebben van nature niet veel vleesaanleg. Ook de logistiek is nog lastig. Bovendien heeft Nederland, net als Groot-Brittannië, geen cultuur wat betreft het eten van geitenvlees.'

Geitenkaas is wel populair, geeft Fuchs aan. 'Daarom proberen we het vlees nu in de slipstream van de kaas mee te nemen. Een goede ambassadeur zoals James Whetlor, die de aandacht vestigt op het product zelf, zou ook voor de Nederlandse sector erg welkom zijn.'

Mesterijen

Het Britse Cabrito groeit nog steeds en verwacht eind volgend jaar 10.000 geitenbokjes te kunnen afzetten. De bokjes komen rechtstreeks van melkgeitenbedrijven, maar ook van speciale mesterijen van bokjes. Het Nederlandse afzetproject richt zich specifiek op het afmesten van de bokjes op de melkgeitenbedrijven zelf.

Qua aantallen heeft het Nederlandse initiatief dat van James Whetlor nog niet bereikt. Momenteel worden nog geen duizend bokjes per jaar via het rosébokkenproject afgezet. De lammeren worden geslacht door de Pali-groep in Den Bosch en verwerkt door de firma Ruig in Oostzaan.
Whetlor was daar donderdag op bezoek. 's Middags ging hij langs bij het bedrijf van voorzitter Jeanette van de Ven van LTO Geitenhouderij.

Weer

  • Dinsdag
    14° / 9°
    30 %
  • Woensdag
    15° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    16° / 9°
    10 %
Meer weer