Food+en+logies+populaire+online+aankopen
Nieuws
© Albert Heijn

Food en logies populaire online aankopen

Nederlanders kopen steeds vaker goederen en diensten online. In 2015 kocht 71 procent via het internet. Hiermee behoort Nederland tot de top vijf binnen de Europese Unie.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ruim zeven op de tien Nederlanders kochten in 2015 iets online. Dat aantal is in tien jaar tijd meer dan verdubbeld.

De grootste online shoppers vinden we in Nederland in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar. Hiervan doet 88,3 procent wel eens een online aankoop.

Boodschappen

In deze grote groep webshoppers neemt het doen van online boodschappen snel toe. In 2012 kocht nog maar 7,3 procent wel eens levensmiddelen online. In 2015 is dat percentage gegroeid naar 14,7 procent.

Het boeken van overnachtingen of reizen wordt met 57,6 procent ook vaak online gaan door 25 tot 45-jarigen.

Factuurbedrag

Wie online koopt, geeft vaak ook hogere bedragen uit. Bij 16 procent van alle online aankopen ligt het factuurbedrag onder de 50 euro, bij 26 procent is dat 50 tot 100 euro.

De meeste aankopen variëren in prijs tussen de 100 en 500 euro (40 procent). Uitgaven tussen de 500 en 1000 euro worden in 11 procent van de gevallen gedaan. Bij 7 procent van de transacties ligt de aankoopwaarde boven de 1000 euro.

Detailhandel

Door de groeiende populariteit van het webwinkelen neemt ook het aantal bedrijven in de detailhandel met een online winkel toe. In 2010 verkocht 24 procent van de bedrijven in deze branche online. Vijf jaar later is dit 42 procent.

De detailhandel is niet de branche die het meest online zijn producten of diensten aan de man brengt. In de toeristenbranche verkocht in 2015 meer dan de helft van de bedrijven hun diensten online.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    22° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    23° / 9°
    20 %
  • Zaterdag
    18° / 9°
    20 %
Meer weer