Varkens in Nood eist meer BLK

Stichting Varkens in Nood dwingt achter de schermen een aantal supermarkten om meer vlees met het Beter Leven-keurmerk (BLK) in de schappen te leggen. Volgens directeur Hans Baaij lijkt een rechtszaak onafwendbaar.

Varkens+in+Nood+eist+meer+BLK
© Nieuwe Oogst

De Baaij houdt voor zich welke supermarkten Varkens in Nood wil dagvaarden. Op haar eigen website rept de dierenrechtenorganisatie over Dirk en Jumbo. 'We zijn met een aantal supermarkten nog via advocaten in overleg. Laat ik zeggen dat Albert Heijn en Lidl het volgens ons best goed voor elkaar hebben.'

In 2010 heeft de organisatie via de rechterlijke macht al het castreren van biggen weten te dwarsbomen. Inzet van de juridische procedure is om ook de worpgrootte bij zeugen binnen het Beter Leven-keurmerk kleiner te krijgen.

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) laat weten niet voor 'dwang' te zijn. 'De varkenshouder moet de meerkosten die hij maakt uit de markt kunnen halen. Wanneer regels worden opgelegd, verliest de boer de marktpositie omdat hij zich niet meer kan onderscheiden’, reageert voorzitter Ingrid Jansen.

Reputatieschade

Varkens in Nood voert een felle campagne tegen biggensterfte in de varkenshouderij. Baaij erkent dat de aandacht de boeren reputatieschade bezorgt, maar zegt tegelijkertijd dat er 'gezamenlijke belangen' op tafel liggen.
‘Neem het handelsverdrag TTIP, waardoor een aantal grote bedrijven alle macht naar zich toe kan trekken. Neem de visieloze overheid en neem de inkooporganisaties die boeren gewoon te weinig betalen.'

Jansen zegt dat de varkenshouderij elke dag intensief overlegt met partijen uit de keten. 'We zijn niet tegen campagnes, maar mensen zien campagnes kennelijk als een vrijbrief om boeren te mogen kwetsen en intimideren. Daar zullen we altijd afstand van blijven nemen', aldus de POV-voorzitter.

'Verdere verduurzaming van varkensvlees moet aan de varkenshouder zelf worden overgelaten, zodat hij een inkomen kan verdienen met zijn product. Met dat inkomen is hij in staat om nog meer investeringen te doen in dierenwelzijn en milieumaatregelen.'

Volgens voorzitter Eric Hubers van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP is het vooral zaak om 'met het gezicht naar de maatschappij te produceren'. ‘Vertel burgers wat er in de stal gebeurt, ook de dingen die moeizaam gaan. Stel je als ondernemer transparant en kwetsbaar op', zegt hij.

Jansen deelt die mening en 'ziet dit al volop gebeuren door varkenshouders die trots zijn op hun vak'. 'Zij laten graag zien wat ze doen en hebben niets te verbergen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer