ABN Amro: Nederlandse ui moet zichtbaarder
Meer aandacht voor duurzaamheid en technologische innovaties kunnen de zichtbaarheid van de Nederlandse ui vergroten. Dat concludeert ABN Amro in sectorrapport 'De Nederlandse uienketen afgepeld', dat deze week is gepubliceerd.

De bank meldt in het rapport dat Nederland op de exportmarkt voor uien een marktaandeel heeft van 15 tot 20 procent. De export van Nederlandse uien heeft de potentie om te groeien van 1,3 miljoen ton afgelopen jaar naar 2 miljoen ton in 2050.
Marktpositie sterker
Volgens sectormanager plantaardige sectoren Jan de Ruyter van ABN Amro wordt de internationale marktpositie van Nederlandse uien alleen maar sterker door een goede productkwaliteit en een relatief lage prijs.
'De positie van de Nederlandse ui moet wel voortdurend worden bevochten en is afhankelijk van de marge die elke schakel in de keten kan maken.' De Ruyter stelt dat de marge nodig is om te blijven investeren in duurzaamheid en innovatie.
Internationale reputatie
'Technologische innovaties versterken de verschillende schakels in de keten. Het is daarnaast van belang een goede en betrouwbare kwaliteit te leveren, want onze internationale reputatie is zo goed als de laatste zending', geeft hij aan.
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema, benadrukt ABN Amro in het uienrapport. 'Het is daarom belangrijk om op dit gebied herkenbaar te zijn. De Nederlandse ui moet zich op het wereldtoneel meer onderscheiden als een duurzaam product', vindt De Ruyter.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X350R (MM) #692560
Gebruikt, € 6.966
-
Case IH VESTRUM 110 CVX
2021, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z315E Zeroturn maaier (SO) #28450
Gebruikt, P.O.A.
-
Vicon Schudder Fanex 804 (BS) #31330
Gebruikt, € 13.100
Weer
-
Zaterdag19° / 6°5 %
-
Zondag19° / 7°0 %
-
Maandag20° / 6°10 %