LTO blij met Beter Leven-stap

Verschillende partijen reageerden positief op de stap van Lidl om de komende jaren over te stappen op een vleesassortiment dat volledig voorzien is van minimaal één ster in het kader van het Beter Leven-kenmerk. Ook LTO is enthousiast. Toch zijn niet alle reacties positief.

Pieter StokkermansTerwijl Lidl voor een aantal mensen vooral bekend staat als prijsvechter, is het niet helemaal verwonderlijk dat de supermarktketen deze stap zet. Ze was in 2009 een van de eerste die stopte met de verkoop van gecastreerde varkens.
De komende jaren wordt het assortiment Beter Leven-vlees uitgebreid naar minimaal 75 procent in 2018. Dan wordt gekeken wanneer de laatste producten haalbaar zijn.
Wakker Dier ziet het als een positieve ontwikkeling, maar mist een harde einddatum voor 100 procent. In Duitsland blijkt bij een soortgelijk initiatief dat met name veelgevraagde kleine delen, zoals kipfilethaasjes, het laatst worden geïntroduceerd. Dit vraagt een groot volume aan dieren.
Frank Dales, algemeen directeur van de Dierenbescherming, de organisatie achter het Beter Leven-kenmerk, reageert enthousiast: 'Ik hoop dat de andere supermarkten volgen.'
Ook vanuit LTO komen positieve reacties. Eric Douma, waarnemend voorzitter van LTO Varkenshouderij: 'Een prima ontwikkeling. Als LTO hebben we altijd gezegd dat een verduurzaming voor de varkenshouder de weg naar succes is. Dat geldt ook voor andere sectoren.'
Belangrijk is wel dat er voldoende marge is voor de boer. 'Het kan niet zo zijn dat we verzanden in marges en doen wat we deden, maar dan met een plakkertje erop. Duurzaamheid heeft ook een economische component. Het moet substantieel bijdragen aan het inkomen van de ondernemer.'
Voor Lidl was donderdag niet duidelijk hoeveel ondernemers door dit besluit kunnen overstappen. Ook werd niets over die marge prijsgegeven. Lidl werkt voor het vlees samen met een vaste groep leveranciers, die de inkoop voor hun rekening nemen. Lidl stelt wél dat daarbij de inkoopprijs en verkoopprijs worden losgekoppeld, zodat de boer meer krijgt en de consument niet meer betaalt.
Toch zijn er ook kritische geluiden op bijvoorbeeld internet. Vooral vanwege het feit dat er geen alternatief wordt aangeboden. Consumenten kopen vlees met extra welzijn zonder hier bewust voor te kiezen. Daarmee wordt dit ook niet gewaardeerd.
Zo reageert Antoine Pelgröm op de Nieuwe Oogst-Facebookpagina: 'Ja ja, en Lidl gaat helemaal over op het Beter Leven-kenmerk, maar de consument merkt er niets van, zeggen ze. Dus wie betaalt weer het gelag? Juist, de boer.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer