Sectorpromotie samen aanpakken

Agrariërs zetten zich vaak belangeloos in voor de promotie van hun sector. Een nationale aanpak die zorgt voor coördinatie en die een fatsoenlijke vergoeding mogelijk maakt, zou de kracht daarvan nog veel groter kunnen maken.


Fije Visscher Karin van der ToornDe verdeeldheid in de agrarische sector was zelden zo groot, met dank aan onder meer de politiek. De opeenstapeling van regels heeft er nu ook voor gezorgd dat binnen de melkveehouderij intensieve en extensieve veehouders lijnrecht tegenover elkaar staan. Jammer, want met het krimpende aantal boeren hebben we elkaar hard nodig.
Toch is er één onderwerp waarin we elkaar, ondanks de verdeeldheid, altijd kunnen vinden: de promotie van de agrarische sector en het versterken van ons imago.
Niet alleen van belang voor agrariërs en belangenbehartigers, maar voor alle anderen die hun boterham verdienen aan de agrarische sector, als toeleveranciers, afnemers en verwerkers van alle producten en retailers. Allen zijn gebaat bij een ijzersterke, gewaardeerde agrarische sector.
Onze beide LTO-afdelingen zijn actief met pr. We houden fietstochten langs bedrijven, staan op evenementen, ontvangen schoolklassen en doen ons best om positief en met het ware verhaal in de media te komen.
Deze inspanningen zijn broodnodig. Vroeger had iedereen een boer in de familie of kennissenkring. Nu niet meer. Veel mensen hebben geen idee meer hoe hun eten wordt geproduceerd en geloven blindelings de onjuiste voorstelling die de dieren- en milieuknuffelaars uit de grachtengordel ons voorschotelen.
Toch knelt het in de wijze waarop we onze sector promoten. Iedere belangenbehartiger, supermarktketen en verwerker doet z’n eigen ding. Er zit geen structuur in. Zo zijn er de ene maand wel twintig open dagen in de buurt en daarna een half jaar niets. Een nog groter probleem is dat agrariërs ondernemers zijn die hard werken om hun bedrijf draaiend te houden. Die hebben geen tijd voor on(der)betaalde pr-activiteiten.
LTO Veluwerand hield onlangs voor de 23ste keer een geslaagde fietstocht met ruim 1.700 bezoekers. LTO Salland staat de komende maanden weer op lokale, drukbezochte (burger)evenementen.
Daarnaast kennen we nog succesverhalen zoals ‘Kom in de Kas’ en ‘Stap in de Stal’. Maar deze activiteiten draaien doorgaans op de vrijwillige inzet van de deelnemende boeren en bestuurders met zeer beperkte budgetten die nauwelijks kostendekkend zijn. Dit geldt voor allerlei (groepen) agrariërs, die graag iets willen doen, maar toch tenminste vervangende arbeid thuis moeten regelen.
Wij pleiten daarom voor een nationaal promotiefonds voor de agrarische sector waaraan de hele keten een financieel steentje bijdraagt. Kortom, alle organisaties die hun verdienmodel halen uit een sterke en gewaardeerde agrarische sector.
Een plan van aanpak is eenvoudig. Beloon initiatieven achteraf en beoordeel ze op bezoekersaantallen en overige meetbare indicatoren. Bedrijven kunnen dan tenminste een redelijke vergoeding krijgen voor hun ambassadeurswerk. Zij doen het immers in het belang van de sector. Daarnaast kunnen pr-activiteiten centraal gecoördineerd en op één website inzichtelijk worden gemaakt.
Wij dagen LTO Nederland uit om deze kar te trekken en de hele agrarische keten om hieraan financieel bij te dragen. Laten we een echte eenheid vormen binnen de agrarische sector en samen tonen dat we door onze trots te delen, onze krachten kunnen vermenigvuldigen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer