Dansende koe goed voor klantenbinding

Koeien naar buiten laten gaan onder toeziend oog van de burger levert verbrede melkveebedrijven in financiële zin niet zoveel op. Wel is het ontzettend goed voor de klantenbinding, stellen enkele multifunctionele boeren.

Tienke WoudaDe koeiendans wint nog steeds aan populariteit, blijkt uit een rondgang langs bedrijven. Rond de 750 burgers zagen zaterdag dat de koeien van biologisch melkveehouder Martin Wiersema uit het Groningse Winsum dit seizoen voor het eerst naar buiten gingen. ‘Wij willen profiteren van het positieve gevoel dat de consument krijgt van het beweiden van koeien.’
Wiersema doet al jarenlang zijn koeien voor het eerst naar buiten met publiek erbij. Het begon met vrienden en kennissen, maar het werd in de loop van de jaren steeds professioneler. Waar vorig jaar zo’n 300 mensen op de dansende koeien afkwamen, telde de biologische melkveehouder er dit jaar rond de 750. ‘We hebben veel geflyerd omdat we onze kaasmakerij ook openden.’
Die toename bewijst volgens Wiersema dat veel mensen geïnteresseerd zijn in weidegang. ‘De maatschappelijke discussie over megastallen en beweiding leeft enorm. Ik maak me wel zorgen over dat veel groeiende bedrijven hun koeien binnenhouden. Het totaal geproduceerde liters komt steeds meer neer op schuurmelk dan op weidemelk.’
Sinds september maken Martin Wiersema en zijn vrouw Jolanda Roggeveld hun eigen kaas. Gedeputeerde Henk Staghouwer opende zaterdag de kaasmakerij. ‘De groei van het aantal klanten is in een stroomverstelling gekomen nadat wij zelf zijn gaan kaasmaken.’
100.000 kilo melk, een kwart van de productie, verwerken ze voor hun kazen. De kaastak levert nu een kwart van de omzet en de helft van hun inkomen op, aldus Wiersema.
‘We richten ons niet zozeer op groei, maar op kwaliteit. Het gaat om onze eigen producten, zoals kaas en vlees. We willen er een normaal inkomen uithalen. Het gaat verbazend goed. Zaterdag heb ik verschillende kaasboeren rondgeleid. Zij hebben de kazen gevoeld en waren erg enthousiast hoe onze kaas erbij lag.’

3.000 bezoekers

Melkveebedrijf en kaasmakerij De Ruurhoeve uit het Noord-Brabantse Hoogeloon begon zes jaar geleden met de ‘koeiendans’. Het leverde honderd bezoekers op, waarvan er vier op het terras bleven zitten, geeft eigenaar Erica Beerens aan.
Dit jaar verwacht ze evenals vorig jaar 3.000 mensen te trekken aanstaande zondag. Ze hoopt met de streekmarkt, weidevogelspotten en een rondleiding in de kaasmakerij de bezoekers een hele dag te laten beleven op de kaasboerderij.
‘Het vergt een hele organisatie. Ruim twintig vrijwilligers helpen mee. Alles meegerekend zijn wij deze dag kostendekkend. Het is ontzettend goed voor onze klantenbinding. Mensen die hier kaas geproefd hebben tijdens een evenement, komen vaak terug in de kaaswinkel. Het aantal klanten dat de kaaswinkel bezoekt, wekelijks zo’n 150-200 mensen, groeit nog steeds. Ook is het goede pr voor de winkels waar wij onze kaas afzetten.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer