Smit teelt ‘nostalgische’ planten

Smit+teelt+%E2%80%98nostalgische%E2%80%99+planten
© Harry Kannegieter

‘We leveren kwaliteitsplanten aan tuincentra in heel Europa. Al onze planten maken deel uit van de Eden collection, bestaande uit onder andere Peperomia, Chlorophytum, Senecio en Rhipsalis.’
Fokkema werkt ongeveer tweeënhalf jaar bij Smit. ‘Ik heb een bedrijfseconomische achtergrond. Hiervoor werkte ik in de architectuur en de vastgoedontwikkeling. Maar ik heb altijd een huis vol planten gehad en ben geïnteresseerd in de interactie tussen marketing en psyche. Je wilt als het ware een droom aan de man brengen en met planten doe je dat door toevoegingen als keramiek en entourage’, vertelt hij.
‘Toen ik hier kwam, was de Eden collectie er al, maar die had nog niet zo’n uitstraling. Ik herinnerde me de reclame van Duyvis, waarbij ieder nootje een stempel kreeg met ‘OK’ erop. Zo’n soort goedkeuring geven wij nu aan onze planten, met als afzender Smit Kwekerijen. Uit alles blijkt dat het natuurproducten zijn.’

Vermeerderbare planten

Eigenaar Obed Smit heeft het bedrijf 25 jaar geleden opgericht. ‘Hij begon met de teelt van potchrysanten, maar was altijd al op zoek naar nieuwe planten. Eens in de zo veel tijd gaat hij een continent af, samen met zijn zoon of iemand van de stekafdeling. Hij heeft veel contacten met verzamelaars, bezoekt markten en heeft echt een neus voor planten die vermeerderbaar zijn’, stelt de sales & marketing manager.
‘Als Smit iets heeft gevonden, dan probeert hij die plant via de officiële weg naar Sappemeer te krijgen. Vervolgens kweken we hier de zaadjes of de stekjes op. We selecteren alleen die planten die onderscheidend zijn in kleur en vorm en zich binnenshuis prettig voelen. Dat is een proces waar jaren overheen gaan, met een heel klein slagingspercentage.’
Het bedrijf vermeerdert planten op verschillende manieren. ‘We hebben zelf moerplanten, werken samen met vermeerderingsbedrijven in Afrika en kopen stekken in bij leveranciers in Nederland. We kweken het uitgangsmateriaal op tot onderhoudsarme planten door te zorgen dat ze compact en stevig zijn’, legt de sales & marketing manager uit.
In fase A krijgen de planten water en voedingsstoffen van boven om te zorgen voor een goede beworteling, in fase B zorgen de kwekers ervoor dat de wortels zich goed vertakken door voeding vanaf de onderkant toe te dienen.
De markt voor potplanten is de afgelopen jaren verschoven naar supermarkten, zegt Fokkema. ‘Daar moet je iets neerzetten dat weinig verzorging nodig heeft en dat tegen een stootje kan, want de klimatologische omstandigheden daar zijn meestal niet goed.’
Een aantal tuincentra doet het volgens Fokkema nog steeds goed en dat zijn de grootste klanten van Smit. ‘In Nederland bijvoorbeeld Intratuin en Groenrijk. Maar we kijken ook over de grens, eigenlijk overal boven de lijn Parijs-Milaan. We leveren banners en geven de planten etiketten mee die het gevoel oproepen van verre werelddelen.’
Naast de banners en de etiketten levert de kwekerij tafelconcepten aan tuincentra. ‘Ze kunnen kiezen uit verschillende alternatieven, die allemaal een natuurlijke uitstraling hebben. We hebben rekening gehouden met de smaken die per land verschillen.’
Smit Kwekerijen heeft ongeveer 160 mensen in vaste dienst. De flexibele schil is de laatste jaren kleiner geworden. Of dat met de crisis te maken heeft, vindt Fokkema niet zo’n relevante vraag. ‘Achteraf kun je altijd alles verklaren. In elk geval hebben we de afgelopen jaren een duidelijke koers uitgezet en geprobeerd om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen’, legt hij uit.
De leveringen lopen jaarrond. In het algemeen gaan de planten via FloraHolland, een enkele keer af tuin. ‘Vaak worden transporten gecombineerd met andere producten. Dat moet ook wel, want de tussenhandel moet zijn toegevoegde waarde aantonen. Natuurlijk hebben we goede contacten met de inkoopafdelingen van de grote retailers.’
De productie bij Smit Kwekerijen is grotendeels geautomatiseerd. ‘Onze planten staan in potten op tafels en in gootjes en we kunnen ze met transportbanden gemakkelijk verplaatsen. We proberen zo veel mogelijk milieuvriendelijk te werken. Een bedrijf als Ikea, ook een grote klant van ons, is daarin maatgevend’, licht Fokkema toe.
Het teeltprogramma is afgestemd op de vraag: januari tot en met april zijn drukke maanden, evenals de rentreeperiode van augustus tot en met oktober. ‘Verder leveren we duo’s: twee van onze eigen planten in een gecombineerde verpakking of een van onze producten, bijvoorbeeld met een bloeiende plant, afhankelijk van het seizoen en van de vraag.’

Fles op strand met briefje erin

Vorig jaar heeft Smit Kwekerijen de ‘Message in the Bottle’-collectie op de markt gebracht. ‘Ik kreeg inspiratie doordat onze planten oorspronkelijk uit alle werelddelen komen. We hebben daarvoor flesjes ontworpen die doen denken aan de ouderwetse melkfles. Daarin leveren we zes verschillende soorten planten, uit ieder werelddeel één, behalve dan van Antarctica, want daar groeien nauwelijks planten’, legt Fokkema uit.
‘In ieder flesje zit een briefje met een spreuk. We willen het gevoel terugbrengen uit de tijd van de prentbriefkaart. Van het jongetje of het meisje dat een fles vindt op het strand met een briefje erin. Op die manier willen we de wereld bij de consument in huis brengen. Om het nostalgische gevoel nog te versterken, kunnen we de planten leveren in een robuuste sierkist met een poster, maar ook bijvoorbeeld als duopak.’
Daarnaast zijn er flyers met nostalgische beelden. Op de ene flyer staat een fles die is aangespoeld op het strand, op de andere flyers staan drie flesjes op een houten tafeltje in een bibliotheek.
Fokkema: ‘De plantjes hebben in de fles hun eigen biotoopje en hebben weinig water of verzorging nodig. Het slaat ongelooflijk aan, vooral als cadeau. Het is echt een hit.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer