Promotie aardbeien gestrand

De geesten in de aardbeiensector zijn niet rijp voor een collectieve consumentencampagne. Dit stelt het bestuur van het Hollandse Aardbeien Initiatief (HAI), dat deze week het bijltje erbij neergooide.

Koen van Wijk‘Heel jammer’, zei voorzitter Mark van Aert woensdag tijdens de aardbeiendag. ‘Er is sinds 2012 aardig succes geboekt en veel sectoren waren jaloers op ons. Maar we missen draagvlak onder de telers.’
De jaarlijkse aardbeiendag in de Brabanthallen in Den Bosch startte in een positieve stemming. Volgens voorzitter Mark van Aert van Landelijke Kerngroep Aardbeien gaven de goede prijzen van het afgelopen jaar en de geringe last van de Russische boycot daartoe aanleiding.
Wel zijn er ook voor de aardbeientelers zorgen. Zo zijn er de Suzuki-fruitvlieg en de bacterie Erwinia pyrifoliae. Met name de laatste heeft het afgelopen seizoen veel vrucht- en financiële schade veroorzaakt in de glasaardbeienteelt. Daarnaast baart de schaalvergroting in de glasaardbeienteelt zorgen. Veel voormalige groentekassen in Brabant en Limburg zijn al omgebouwd voor de aardbeienteelt.
Ronduit zuur zijn de druiven voor de trekkers van het HAI. Het bestuur, ook aangevoerd door Van Aert, maakte bekend de collectieve aanpak los te laten. ‘Helaas zien veel telers het nut niet van de promotie van aardbeien en het vergroten van de kennis over het Nederlandse product via een dialoog met de consument.’ De inspanningen lagen nu vooral bij een kopgroep van 25 telers. Het afgelopen jaar leverde de helft van het aardbeienareaal een financiële bijdrage.

Kritiek

Het bestuur en de kopgroep mistten echter de steun van veel telers en stuitten ook op kritiek, vertelt Van Aert. Door gebrek aan draagvlak gaat het initiatief nu kleiner verder als Vrienden van de Hollandse Aardbei. De ontwikkelde promotiemiddelen en social media-kanalen gaan mee.
Het HAI zocht vooral de dialoog met de consument, om zo de waardering en consumptie van Nederlandse aardbei te vergroten. Een van de acties was lancering van de derde dinsdag in april als start van het aardbeienseizoen. Volgens het bestuur van HAI past de aanpak juist in deze tijd, waarin consumenten steeds meer zoeken naar het verhaal achter voedsel en producent.
Verder noemde Van Aert woensdag het belang van de pas opgerichte Stichting Aardbei Onderzoek, dat na het wegvallen van het PT gezamenlijk aardbeienonderzoek moet initiëren en faciliteren. ‘Goed dat dit er nu is. We missen wel aansluiting van afzetcoöperaties en handelsbedrijven. Zij schuiven hun verantwoordelijkheid nog af, merken wij.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer