Meer samenwerking, meer afzet

Het GroentenFruit Huis roept op tot samenwerking tussen partijen in glasgroenten. Samen zijn kansen tot meer afzet te verzilveren, stelt de branchevereniging. In maart is zij daarom medeorganisator van het GroenteCongres.

Koen van WijkDe boodschap van het GroentenFruit Huis richt zich op twee zaken. Enerzijds kan de consumptie van groenten en fruit omhoog als er een gedragsverandering plaatsvindt. Anderzijds verwacht het GroentenFruit Huis dat een nieuwe markt zoals China gezamenlijk sneller is te veroveren dan individueel.
Via het GroenteCongres en een nieuwe collectieve communicatiestrategie wil het GroentenFruit Huis bijdragen aan afzetbevordering. Het GroenteCongres wordt met het Platform Gezonde Voeding 0-4 jarigen georganiseerd en vindt plaats op 26 maart in het World Trade Center in Rotterdam.
Er zijn drie workshops, met als thema Gezonde Voeding voor -4 jarigen, Effecten van groenten en fruit op vitaliteit en Voeding en succesvolle marketingcases. Het congres is gericht op professionals in de gezondheidzorg en producenten van groenten en fruit.
Gezien de huidige mate van groente- en fruitconsumptie is er binnen Nederland nog een slag te maken, bleek dinsdag uit een presentatie tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het GroentenFruit Huis in Rotterdam.
De besteding aan groenten daalde in 2014 met 1 procent in volume en met 2,9 procent in geld uitgedrukt. Gemiddeld ligt de consumptie van groenten in Nederland een derde onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De productiewaarde van groenten en fruit bleek in 2014 eveneens gedaald, met 6 procent tot 2,9 miljard euro.
Om de afzet te stimuleren begint het GroentenFruit Huis dit jaar samen met de Business Council Voeding & Gezondheid met een collectieve communicatiestrategie. ‘De insteek draait hierbij om het verleiden van de consument, daar waar in campagnes in het verleden nogal met het vingertje werd gewezen’, licht communicatiemanager Wilma van den Oever van het GroentenFruit Huis toe. ‘We richten ons op echte gedragsverandering.’

Timing

Hoewel de oproep tot samenwerking vaker is gedaan, is de timing ditmaal treffend. Over twee weken moeten glasgroentetelers en telersverenigingen de knoop doorhakken voor hun deelname aan het McKinsey-traject fase 2.
Ook de Westlandse burgemeester Sjaak van der Tak wees dinsdag in zijn nieuwjaarstoespraak op het belang van eenheid.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer