Radijstelers bundelen krachten

Acht Westlandse radijstelers, voor het merendeel verenigd in het Radijsproject, zijn per 1 januari overgestapt van The Greenery naar handelsbedrijf Versland-Selection in Poeldijk. Zo verwachten ze een betere marktpositie te verkrijgen.

Koen van WijkDe bedrijven telen samen circa 22 hectare radijs, waarvan zo’n 16 hectare onderdeel uitmaakt van het Radijsproject. Versland neemt de verpakkingsactiviteiten van het project in Poeldijk over van The Greenery.
Het Radijsproject is opgericht door een groep telers met als doel kwalitatief hoogwaardige, geschoonde radijs zonder loof te verpakken en te leveren aan Europese retailers.
The Greenery was sinds de jaren negentig eigenaar, maar heeft ingestemd met de overgang naar Versland. ‘Dit is de beste optie voor alle drie de partijen’, stelt een woordvoerder van The Greenery. Voortaan neemt de afzetorganisatie haar radijs af via Versland. De acht telers stappen ook uit de coöperatie Coforta. De radijstelers hadden dit voorjaar het initiatief genomen een nieuwe partner te vinden.
Versland ziet de overname van het Radijsproject als waardevolle aanvulling op de reeds bestaande positie in bosradijs en neemt ook de medewerkers in het Radijsproject over.
Voor Versland vormt radijs momenteel circa 10 procent van de omzet van het bedrijf. Door samenwerking met de acht telers zal dat aandeel ruimschoots verdubbelen. Het handelsbedrijf levert aan supermarkten in Nederland en heeft ook afnemers in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Versland wil nu nieuwe afzetmarkten aanboren voor de nieuwe radijstelers.

Marketing

‘Wij verwachten dat Versland voor ons de juiste match is voor een betere marktpositie’, zegt Piet Zwinkels van overstapper Zwin Brothers. Dit familiebedrijf uit Monster teelt ongeveer 10 hectare radijs. Zwin Brothers brengt radijs zonder loof, verpakt in zakjes, op de markt, maar zit niet bij het Radijsproject.
Zwin Brothers was de onderhandelingen met Versland al in mei gestart. ‘Bij The Greenery is radijs geen corebusiness. Deze afzetorganisatie had weinig aandacht voor ons product en deed niets aan marketing’, verklaart Zwinkels. ‘Nu vinden wij elkaar weer bij Versland en zijn we meteen de grootste Nederlandse partij in radijs. Daar moeten de prijzen beter van worden.’
De actie sluit ook aan bij de oplossingsrichtingen voor de glasgroentenafzet, vindt Zwinkels. ‘Consultant McKinsey heeft in de week voor kerst onder meer gewezen op krachtenbundeling per product, en dat doen wij.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer