‘De wereld verandert, wij zijn er klaar voor’

Simply. Grow. Together. Gewasbeschermingsspecialist Adama Northern Europe verwoordt haar toekomstvisie in drie woorden. De wereldspeler uit Leusden wil er mee zeggen dat het samen met haar distributeurs en telers wil groeien naar een zelfbewuste sector, die precies weet wat wel en wat niet meer kan.

Verder werkt Adama volop aan het ontwikkelen van nieuwe gewasbeschermingsmiddelen die zorgen voor minder milieubelasting. Daarnaast probeert het bedrijf om stoffen in een betere formulering of op basis van effectievere combinaties op de markt te houden.

Nieuwe naam wereldspeler

Adama Agricultural Solutions werd dit voorjaar de nieuwe naam voor Makhteshim Agan Industries, producent en distributeur van gewasbeschermingsoplossingen in inmiddels meer dan 120 landen. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Airport City in Israël, net buiten Tel Aviv.
In 2013 bezette het bedrijf met een jaaromzet van 3,07 miljard dollar en ruim 4.500 medewerkers wereldwijd de zevende plaats in de agrochemische industrie. In Europa wordt 37 procent van de omzet gerealiseerd.
Pas tien jaar geleden zette Adama voet op de Nederlandse markt voor gewasbeschermingsmiddelen. Adama Northern Europe is een dochteronderneming en heeft haar hoofdkantoor in Leusden. Vanuit dit kantoor bedient het bedrijf de Benelux, Scandinavië, de Baltische staten en Wit-Rusland. Met name in Oost-Europa ligt volgens productontwikkelingsspecialist Olaf van Campen veel groeipotentie.

Marktaandeel 7 procent

In tien jaar tijd is het bedrijf erin geslaagd in Nederland een marktaandeel van zo’n 7 procent te realiseren. Met de nieuwe producten, die de komende drie jaar op de markt komen, wil Adama groeien naar minimaal 10 procent van de markt, die in Nederland ongeveer 330 miljoen euro groot is.
Van Campen ziet de Nederlandse telers en kwekers groeien in areaal. Daarmee komt er in zijn ogen meer druk op ‘good practice’: het correct vullen van de spuitmachine, juist doseren en het terugdringen van puntbelastingen. ‘Om te voorkomen dat middelen in de toekomst gaan verdwijnen, is het noodzakelijk om dat juist te doen. Daarom hameren wij zo ontzettend op ‘good practice’.
Goltix (herbicide in suikerbieten), Merpan (fungicide in fruit) en Afalon (herbicide in aardappelen) zijn enkele bekende gewasbeschermingsmiddelen van Adama Northern Europe. Ook produceert Adama Talent, een biologische kiemgroeiregulator in de pootgoedteelt gemaakt van karwijzaadolie.

Hybride producten

De laatste jaren is het bedrijf erg actief in het ontwikkelen van hybride producten, zoals Goltix Queen (onkruidbestrijding in suikerbieten), Banjo Forte (phytophthorabestrijding in aardappelen) en Trimaxx (groeiregulator in granen). ‘We onderscheiden ons met unieke combinaties en unieke formuleringen met een zeer brede werking’, stelt Van Campen.
De nieuwe werkwijze is hard nodig. Het Nederlandse, maar ook Europese gewasbeschermingsbeleid wordt steeds strenger. Veel actieve stoffen zijn of worden op korte termijn verboden. Van de actieve stoffen die nog wel mogen worden toegepast, is de toegestane hoeveelheid beperkt. Dat noopt tot creativiteit. ‘Vaak is één actieve stof niet voldoende, maar moet je met meerdere stoffen een mix proberen te maken die effectief is.’
Van Campen vertelt dat het ontwikkelen van een nieuw product zo maar zeven tot acht jaar kost. ‘Het pakket aan eisen is enorm. Dat maakt het ontwikkelen van een middel erg duur. Ten opzichte van een paar jaar geleden betalen we nu tot vier keer zoveel voor onderzoek en regelgeving. Daarom moet je heel gericht breed inzetbare producten proberen te ontwikkelen.’

Van producent naar marktspeler

Van louter productiebedrijf tot een marktgerichte onderneming. Dat is de ontwikkeling waar Adama nu middenin zit.
Van Campen: ‘We zijn het bedrijf met de meest geregistreerde actieve stoffen, maar het is de kunst om met die actieve stoffen eenvoudige, effectieve oplossingen voor de klant te bedenken. We maken nu complete spuitschema’s voor het hele seizoen, met gerichte adviezen over tijdstip en dosering.
‘Om resistentie te voorkomen, wisselt een teler vaak middelen af. Het is daarom de uitdaging om in de toekomst een zo breed mogelijk productenpakket te behouden.’
Daarbij maakt Adama volop gebruik van de ontwikkelingen in het digitale tijdperk. Zijn er etiketwijzigingen van een product, dan gaat een tweet de wereld in. Telers kunnen via hun mobiele telefoon een app downloaden en zien welk effect Talent heeft op 250 verschillende rassen.
Voor fruittelers ontwikkelt Adama digitale meetapparatuur waarmee ze de fotosynthese in de boomgaard kunnen meten. Op basis daarvan weten ze of een tweede vruchtdunningsronde nodig is.
Van Campen: ‘We zullen de huidige actieve stoffen moeten gebruiken om de gewassen in Nederland te kunnen blijven telen. Hybride producten en unieke formuleringen zullen de telers daarbij helpen. Via de website, apps en sociale media begeleiden we de producten op een moderne manier. De wereld verandert door de digitalisering snel. Adama is klaar voor die verandering.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer