PRRS-vrij transport biggen is mogelijk

Veewagens vrij maken van PRRS is mogelijk. Daarvoor moet er aan de bestaande opbouw van de wagens worden gesleuteld. Een uitdaging voor carrosseriebouwers, zegt dierenarts Tom Duinhof van de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Ilona LesscherVeewagens zijn één van de belangrijkste risicofactoren voor de verspreiding van het PRRS-virus (zie kader). Wil een regionale PRRS-aanpak kans van slagen hebben, dan is transport met virusvrije wagens een voorwaarde, geeft stuurgroepvoorzitter Eric Douma aan.
In opdracht van de stuurgroep PRRS-proef Noord-Nederland leidde Duinhof daarom in 2014 een onderzoek naar het PRSS-vrij maken van veewagens.
Gemiddeld rijdt een veewagen in Nederland acht transporten per dag. Voor tussentijds reinigen, ontsmetten en drogen is dertig minuten beschikbaar, heeft de netwerkgroep transporthygiëne laten zien. ‘Dus praktisch onhaalbaar. Terwijl we weten dat drogen effectief is’, zegt Duinhof.
Het PRRS-virus gedijt namelijk in een vochtige omgeving. ‘Het kan met name slecht tegen droogte’, geeft Duinhof aan. Dat leidde in de Verenigde Staten tot het toepassen van truck-cooking.
Duinhof onderzocht welke combinatie van tijd, temperatuur en drogen effectief is om het PRRS-virus te inactiveren; in de meest ongunstige situatie: op een wagen die niet is gereinigd en ontsmet, maar alleen is schoongespoeld.
Onder laboratoriumomstandigheden vond Duinhof dat wanneer de vloer dertig minuten bij 60 graden wordt verhit, virusinactivatie wordt bereikt. Bij 70 graden wordt dat punt na twintig minuten bereikt, en bij 50 graden duurt dat een uur.

Voldoende ventileren

De proef werd daarna herhaald onder praktijkomstandigheden. Daarbij vond Duinhof dat de temperatuur voorin de wagen vaak wel voldoende hoog wordt om het virus te inactiveren, maar achterin niet.
Ook stelde Duinhof vast dat er tijdens het verwarmen geventileerd moet worden om de vloer ook echt droog te krijgen. ‘Bij 70 graden luchttemperatuur en 40 procent ventilatie is zestig minuten voldoende voor droging en virus-inactivatie, maar niet voor de hele vloer, omdat achter in de wagen de temperatuur te laag blijft.’
Om gemakkelijk te kunnen registreren of de vloertemperatuur voldoende hoog wordt vergeleek Duinhof het meten van de luchttemperatuur met het gebruik van vloerstrips. ‘Blijkt dat vloerstrips in de praktijk prima bruikbaar zijn om een indicatie van de vloertemperatuur te krijgen.’
Dat de temperatuur achter in de wagen niet voldoende hoog kan oplopen laat zich eenvoudig verklaren, zegt Duinhof. ‘Daar zit de laadklep waarlangs altijd koude lucht naar binnen wordt getrokken. De uitdaging is hoe we de luchtcirculatie achterin beter op peil krijgen.’
Die vraag ligt inmiddels bij de Nederlandse carrosseriebouwers Berdex in Wanroij en Cuppens in Laren, die dat voortvarend oppakken.

Vervolgonderzoek

Verder onderzoek is nodig naar een betere heteluchtcirculatie, zodat een luchttemperatuur van 70 graden Celsius op het hele oppervlak wordt gehaald. Daarnaast noemt Duinhof het belangrijk om uit te zoeken hoeveel kuub er per uur geventileerd moet worden om de hele vloer te laten drogen. ‘Want het doel, drogen en virus inactiveren binnen dertig minuten, is nog niet gehaald.’
Duinhof hoopt dat vervolgonderzoek uitwijst dat het doel haalbaar is door meer te ventileren bij lagere temperaturen. ‘Dan kunnen we besparen op stookkosten.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer