LTO: probleem niet zomaar opgelost

LTO Nederland organiseerde rond 2006 al excursies voor de auteurs van Noordhoff Uitgevers naar een pluimvee-, varkens- en melkveebedrijf. ‘Dat uitgever Noordhoff nu vindt dat ze het goed doet is ernstig. Het probleem is niet zomaar opgelost’, stelt Mirk Oppenhuis de Jong van LTO Nederland.

In 2006 deed HAS Kennistransfer in opdracht van de LTO-vakgroep Varkenshouderij onderzoek naar lesmateriaal. Bijna driekwart van de 42 schoolboeken voor de bovenbouw basisonderwijs en het voortgezet onderwijs schetste een negatief beeld of gaf feitelijke onjuistheden over de varkenshouderij. LTO had in die tijd ook een meldpunt opgericht om klachten over onderwijsmateriaal door te geven.

Juiste informatie

‘In het verleden is al een hoop geprobeerd en gedaan om resultaten te boeken’, zegt Oppenhuis de Jong. ‘Dat heeft onvoldoende gewerkt, blijkt nu. Het betekent dat we hernieuwde energie moeten steken in gesprekken met uitgevers en hen moeten voorzien van juiste informatie. De nadruk moet erop liggen dat we de kwaliteit van het materiaal willen verbeteren.’
Dat er andere dingen moeten gebeuren dan het gesprek aangaan sluit hij niet uit. ‘Hoe we dat precies gaan doen, dat weten we nog niet. Scholen hebben leerplannen. En het is bepaald niet eenvoudig om hier binnen te komen.’
Volgens Jos Peerlings van ZLTO, die destijds betrokken was bij het LTO Nederland-initiatief, was de excursie in 2006 een eyeopener voor de auteurs. ‘Heel wat van hen waren bereid om naar onze argumenten te luisteren. Ze zijn lang niet allemaal van kwade wil. Daarom is het belangrijk om in gesprek te blijven met uitgevers.’
Auteurs van schoolboeken willen juist meer kanten van een onderwerp benaderen dan alleen de agrarische, geeft freelance schoolboekauteur Chris de Jong aan. ‘Wij vinden het belangrijk dat leerlingen ontdekken dat je vanuit verschillende invalshoeken naar een onderwerp kunt kijken.’
Termen als bio-industrie nemen uitgevers bewust op in hun methodes. ‘Dat betekent dat leerlingen niet alleen belangen herkennen van de boeren, maar ook van milieuorganisaties en politiek.’
Het Twitter-bericht en de start van het NVV-meldpunt maakten deze week veel reacties los. ‘Inderdaad, bizar en ver van de werkelijkheid’, twitterde VVD-Tweede Kamerlid Helma Lodders.
Vorig jaar nog antwoordde staatssecretaris Sharon Dijksma op Kamervragen van de VVD over eenzijdige lesstof van het huiswerkblad van Maandtaak, de digitale methode voor wereldoriëntatie in het primair onderwijs. Haar reactie was dat het niet de kern is van de overheid om de inhoud van de educatiematerialen te beoordelen.
Dijksma: ‘Ik ga ervan uit dat de leraar die een bepaalde lesmethode hanteert ook aspecten buiten deze lesmethode om belicht, met inachtneming van de voor het betreffende domein te hanteren kerndoelen en met gebruikmaking van bovengenoemde extra bronnen.’
Woordvoerder van organisatie voor primair onderwijs PO-Raad Harm van Gerven vindt dat ook. ‘Ik kan mij haast niet voorstellen dat er leerkrachten zijn die denken dat dit volledig waar is. Het zijn intelligente mensen die iets verder kijken dan hun neus lang is. Overigens schrik ik van de tekst. Het lijkt wel een reclamefolder.’
De discussie geeft maar weer eens aan dat de banden met sector, onderwijs en uitgeverij verstevigd moeten worden en boerderijeducatie van wezenlijk belang is, stelt voorzitter Jan Cremers van vereniging van educatieboeren Klasseboeren.
‘Dat er van onderaf actie komt, is goed. Het gaat om het werk van de boeren. Zij zijn de aanjagers. Zij moeten de scholen op hun bedrijf zien te krijgen door boerderijeducatie. En laten zien hoe het er in werkelijkheid aan toegaat’, vindt Cremers

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer