‘Hoe je denkt, beïnvloedt wat je ziet’

Het klinkt zo logisch: hoe je denkt, beïnvloedt wat je ziet. Maar daar wordt nog maar weinig rekening mee gehouden bij het opzetten van onderzoek bijvoorbeeld naar het welzijn van varkens. Het gevolg daarvan is dat praktijkonderzoek vaak niet het maatschappelijk gewenste effect heeft.

Ilona LesscherDaarom onderzocht sociaal-wetenschappelijk onderzoeker Marianne Benard hoe je bruggen kunt slaan tussen veehouders, onderzoekers, overheid, maatschappelijke organisaties en consumenten met als doel een gedeelde visie. En vervolgens hoe je dat omzet in een breed gedragen oplossing of onderzoeksvraag. Ze deed dat in het kader van haar promotie aan de VU in Amsterdam.
Als voorbeeld haalt Benard de onderzoeken naar staartbijten aan die door Sociable Swine van Wageningen UR werden uitgevoerd. De afgelopen vier jaar was ze daar nauw bij betrokken. ‘Iedereen heeft een eigen kijk op staartbijten. Hoe je daar tegenaan kijkt wordt bepaald door hoe je denkt, en dat is niet per definitie goed of fout.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer