Tik AH voor Hollandse Kip

Supermarktketen Albert Heijn is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie, omdat de Hollandse Kip niet verantwoord is en de kippen onvoldoende goede leefomstandigheden hebben. Wakker Dier stapte naar de commissie en kreeg deels gelijk.

Hoewel CBL aangeeft met de invoering van deze kip door te gaan, vindt LTO het oordeel van de commissie jammer. Volgens AH zou de kip 100 procent verantwoord zijn en goede leefomstandigheden hebben. De leefomstandigheden zijn weliswaar beter, maar onvoldoende om te stellen dat de kip 100 procent verantwoord is en dat de kippen goede leefomstandigheden hebben, stelt de commissie. Daarom wordt AH op de vingers getikt.
AH past de uitingen aan, maar vindt het jammer dat de Reclame Code Commissie niet verder kijkt dan woordgebruik: Binnen de keten zijn flinke verbeterpunten doorgevoerd.
De uitrol van de Kip van Morgen, een samenwerking van CBL, de pluimveesector en Natuur en Milieu, loopt door deze uitspraak geen gevaar, zo maakte CBL bekend. Tot 2020 krijgen supermarkten de tijd om deze nieuwe kip in de schappen te hebben. Albert Heijn was hierbij met de Hollandse Kip de koploper.
Eric Hubers heeft hier een hard hoofd in: ‘Op zich is het goed dat supermarkten hun nek uit steken met een duurzame kip. Wanneer ze die kip echter niet als onderscheidend in de schappen kunnen leggen, dan zijn de meerkosten niet via de prijs terug te verdienen. Supermarkten zullen met de introductie van duurzame kip wachten tot het bijna 2020 is.’
Hij vindt de uitspraak jammer: ‘Alle partijen hebben forse stappen gezet naar een duurzamere kip. We wisten dat Wakker Dier dit onvoldoende vond. Dat de Commissie hierin meegaat, is een tegenslag.’

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    16° / 7°
    10 %
  • Donderdag
    19° / 11°
    10 %
  • Vrijdag
    15° / 12°
    20 %
Meer weer