Kavelruil De Liemers en Maurik gestopt

Arnhem - Stichting Effectief Verkavelen in Gelderland (Stevig) krijgt kavelruilprojecten in De Liemers en rond Maurik niet van de grond.

Joost de la CourtIn De Liemers betreft het een project van ruim 2.700 hectare. Rond Maurik gaat het om circa 1.700 hectare als zoekgebied. De kavelruilen zijn gestart in het kader van Verkavelen voor Groei. Het betreft dan ruilprojecten die grondgebruikers zelf aandragen en die een verkorte looptijd kennen van ongeveer een jaar.
Secretaris Jan van Rheenen van Stevig wijt het afketsen van de twee projecten niet aan de bereidheid tot verkavelen onder de grondgebruikers. ‘Animo onder de boeren is er wel. Het probleem is alleen dat er te weinig ruilgrond voorhanden is. De veelal jonge boeren daar willen er niet weg en houden hun grond vast.’
Hoewel de twee projecten nu zijn stilgelegd, sluit Van Rheenen niet uit dat over een paar jaar een nieuwe poging wordt gewaagd. Als het dan wel lukt op tijd voldoende ruilgrond te verwerven, is er volgens hem voldoende smeermiddel in de twee projectgebieden aanwezig om de landbouwstructuur alsnog succesvol te verbeteren. ‘De boeren die er zitten, blijven enthousiast.’
Van Rheenen ziet het stopzetten van de twee projecten niet als een tegenvaller, wel als een les voor alle betrokkenen. Het zou volgens hem al kunnen helpen om de aanloopperiode te verlengen, zodat boeren meer tijd krijgen om een afweging tot deelname te maken. Stevig werkt intussen al met vertrouwenscommissies om voorbereidend massagewerk te verrichten. Overigens duurde het volgens de secretaris ook te lang voordat de provincie toestemming gaf om grond aan te kopen en weer te verkopen.

Aanslaan

In andere delen van Gelderland slaat Verkavelen voor Groei inmiddels wel aan, benadrukt Van Rheenen. Het betreft onder andere projecten in Winterswijk (7.000 hectare) en De Glind bij Barneveld, waar een ruilproject van 2.000 hectare in voorbereiding is om te worden uitgewerkt.
Daarnaast wordt gewerkt aan een omvangrijk kavelruilproject langs de N18 tussen Enschede en Varsseveld. De aanpassingen aan deze verbindingsweg tussen Overijssel en Gelderland zijn volgens LTO Noord een goede aanleiding om de landbouwstructuur in het hele gebied te verbeteren.
Volgens Van Rheenen betreft het zes deelprojecten van zo’n 3.000 hectare elk. Voor de wegaanpassing moeten bedrijven worden verplaatst of herverkaveld. ‘Verplaatsen is nu eenmaal duur. We kijken daarom of we er met ruilen ook uit kunnen komen, al vergt dat meer tijd om het rond te krijgen. Alles moet dan in elkaar haken.’

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer