Zorg+om+terugloop+Hollandpromotie
© Nieuwe Oogst

Zorg om terugloop Hollandpromotie

De Nederlandse agribusiness maakt zich op de Grüne Woche grote zorgen om het teruglopen van de promotie van Hollandse agrarische producten op de Duitse markt.

Het aantal bedrijven dat vertegenwoordigd is op de agrarische handels- en consumentenbeurs in het Duitse Berlijn is dit jaar een stuk minder groot dan andere jaren. Ook het aantal delegatieleden van bedrijven en handelsorganisaties is sterk teruggelopen.

Geen collectieve binding

Met het wegvallen van productschappen is er geen collectieve binding meer om met bedrijven, boeren en tuinders de Nederlandse landbouwproducten onder de aandacht te brengen, zegt Joop Atsma, voorzitter van het productschap vee en vlees.

Ton Janssen, tomatenteler en promotor van Tasty-Tom tomaten beaamt dat. ‘Vorig jaar stonden op de grote Duitse handels- en consumentenbeurs nog een flink aantal Nederlandse tuinbouwbedrijven. Nu zijn wij de enige. En Duitsland is de grootste markt voor de Nederlandse tuinbouw.’

Verantwoordelijkheid bedrijfsleven

Henny Swinkels van kalfsvleesproducent Van Drie Group bevestigt dat het bedrijfsleven meer haar verantwoordelijkheid moet nemen om de promotie op te pakken.

‘Het is altijd goed gegaan maar nu varen we nog op het goede van het verleden. De Nederlandse regering maakt zich sterk om hier elk jaar onze agrisector onder de aandacht te brengen. Dan moeten we als bedrijfsleven gezamenlijk investeren om Nederland op de kaart te houden in Duitsland.'

Samenwerken met overheid

Swinkels zegt met andere bedrijven uit de agribusiness contact te zoeken om tot een gezamenlijk promotieplan te komen. Daarvoor wil hij samenwerken met de overheid.

Weer

  • Dinsdag
    12° / 6°
    40 %
  • Woensdag
    12° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    13° / 8°
    70 %
Meer weer