AH+krijgt+tegengas+van+slager+en+boer
© Twan wiermans

AH krijgt tegengas van slager en boer

Ester van Aalst van Boerenfluitjes wil meer weten over Nederlands rundvlees en doet dat zaterdag via een flashmob in IJsselstein.

Met medewerking van vleesveehouder Anita Heijdra (Keten Duurzaam Rundvlees) en Keurslager Stekelenburg uit IJsselstein, gaat zij op zoek naar het verhaal achter Nederlands rundvlees.

Directe aanleiding voor deze actie is de vleesreclame van Albert Heijn (AH). Daarin meldt de supermarktketen dat het ‘mooiste stukje rundvlees van Nederland, uit Ierland komt’.

Boos

Slagers en vleesveehouders reageerden boos op de nieuwe campagne. Slagers omdat AH zichzelf profileert als ambachtelijke slagersafdeling, vleesveehouders omdat zij zich niet erkend voelen door de grootgrutter.

‘Wordt het niet eens tijd om te laten zien dat niet iedere koe in de wei een melkkoe is en dat er ook gewoon Nederlandse vleeskoeien bestaan?', vraagt Van Aalst zich af.

Uitleg

Zij meldt zich om 11 uur bij de slager in winkelcentrum Achterveld in IJsselstein. ‘Daar koop ik een stuk vlees en krijg uitleg van de slager.'

Daarna gaat ze naar Anita Heijdra, waar de koeien vandaan komen. 'Zij legt uit over de slacht en hoe alle stukjes van de koe op moeten, oftewel vierkantsverwaarding.'

Verder legt Heijdra uit waar het stuk vlees zit dat net gekocht is en is er afsluitend een proeverij.

Posters

Boerenfluitjes doet zaterdag verslag via Twitter en Facebook. ‘Maar het zou leuk zijn als heel veel mensen zich aanmelden. Dat kan bijvoorbeeld als iedereen posters (zie pdf onderaan dit artikel) ophangt en meehelpt het verhaal via social media te verspreiden.'

Boerenfluitjes is een initiatief van 'stadsmeisje' Ester van Aalst, die meer wil weten over het platteland. Dat doet zij voornamelijk via social media.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    16° / 11°
    75 %
  • Maandag
    18° / 14°
    50 %
  • Dinsdag
    12° / 9°
    30 %
Meer weer