Onderzoeker%3A+%27Plofkipcampagne+mist+nuance%27
© WUR

Onderzoeker: 'Plofkipcampagne mist nuance'

De plofkipcampagne van Wakker Dier mist nuance. Wakker Dier stelt dat ruim de helft van alle vleeskuikens kreupel is, maar dat klopt niet, zegt dierenwelzijnsonderzoeker Ingrid de Jong van van Wageningen UR Livestock Research.

De Jong was betrokken bij het onderzoek uit 2011, waaruit Wakker Dier in haar campagne citeert. De dierenwelzijnsorganisatie stelt in haar persberichten steeds dat ruim de helft van gangbare vleeskuikens bij leven kreupel is en door de poten zakt. Dat zou uit dit onderzoek zijn gebleken, stelt Wakker Dier.

Dit is echter niet het geval, zegt De Jong. Wakker Dier schuift volgens haar de onderzoeksresultaten over locomotie bij vleeskuikens op één grote hoop.

Enkele kreupel

‘Binnen de groep vleeskuikens met locomotieproblemen waren er enkele die echt kreupel waren. De andere hadden wel een defect, maar konden redelijk goed lopen’, aldus de onderzoeker. 'De data die wij in het onderzoek geven, moet je over de hele bandbreedte zien.'

Jammer

De Jong wil de plofkipcampagne niet direct misleidend noemen, maar vindt het wel jammer dat de nuance mist. ‘Wakker Dier doet uitspraken zonder dat goed gekeken wordt naar de feitelijke data. Ze hebben mij ook nooit gebeld om meer informatie.’

Wakker Dier start vanaf morgen met een nieuwe tv-campagne tegen de verkoop van plofkip bij Albert Heijn en Jumbo.

Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst, edities LTO Noord

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    7° / 3°
    10 %
  • Maandag
    6° / 0°
    10 %
  • Dinsdag
    6° / 1°
    10 %
Meer weer