HAS-studenten delen kijk op groen onderwijs: 'Lesstof verandert heel erg mee'

Tijdens Het Grote Tuinbouwdebat op HAS green academy in Den Bosch, die werd gehouden in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober, kregen drie studenten de kans om een stelling in te leiden. Ze vinden de combinatie tussen praktijk en theorie erg prettig op de hogeschool. De drie jongeren delen hun kijk op het groene onderwijs. 'We worden heel breed opgeleid', stelt een van hen.

HAS%2Dstudenten+delen+kijk+op+groen+onderwijs%3A+%27Lesstof+verandert+heel+erg+mee%27
© David Hilberink

Bart van de Ven is opgegroeid op de aardbeienkwekerij van zijn vader. De 21-jarige student uit het Noord-Brabantse Oisterwijk zit in het vierde jaar van de opleiding Tuinbouw en Akkerbouw op de HAS in Den Bosch. Hij heeft gekozen voor de specialisatie gesloten teelt.

De combinatie tussen praktijk en theorie vindt Van de Ven het leukste aan de opleiding. 'We moeten in groepjes de gewassen zelf onderhouden', vertelt hij. 'De theorie is iets minder leuk. Ik ben iemand die bezig moet zijn.' Tijdens zijn studie heeft Van de Ven twee stages gelopen, waarvan een in het buitenland.


Tekst gaat verder onder kader.

Thema Onderwijs

Het aantal studenten op agrarische scholen loopt de afgelopen jaren terug, maar de passie voor het vak onder jongeren blijft groot. In drie themaverhalen duiken we in de wereld van het groene onderwijs. Van zijinstromers bij het biologisch-dynamische Warmonderhof in Dronten tot stage lopen op een melkveehouderij. De artikelen zijn verschenen in Nieuwe Oogst van 24 oktober en kunnen nu ook online worden gelezen.

Die periodes bestaan uit meewerken op een bedrijf en een vraagstuk onderzoeken. 'Zo heb ik bij Bosch Berries in het Amerikaanse Kentucky een teelstrategie opgesteld voor de klimaatinstellingen van de kas.' Het volledige derde studiejaar bestaat tot genoegen van Van de Ven uit stage lopen.

De Brabander vindt zijn opleiding goed aansluiten bij de praktijk. 'Het is heel plantgestuurd.' De kennis die hij opdeed over plantfysiologie, plantstructuur en telen, kwam goed van pas tijdens zijn verblijf bij Bosch Berries.

In het eerste jaar moest Van de Ven zich oriënteren binnen de sector. Hij liep mee met een akkerbouwer. 'Het is lekker om even bezig te zijn, maar het was wel buiten mijn comfortzone.' De student gesloten teelt vond het leuk en interessant om ook die tak van sport een keer van dichtbij mee te maken.


Toekomstgericht

'We hebben de module future farming gehad. Dan kijk je voor een bepaalde sector naar de toekomst en hoe die zich gaat ontwikkelen.' Daarnaast krijgen de studenten van de HAS les over verdienmodellen tijdens zogeheten blauwe, economische, modules.

Van de Ven denkt zelf niet veel na over de toekomst van de sector. 'Ik vind het fijner om te weten hoe het nu is. Je hoort altijd wel dingen die eraan gaan komen, maar je weet nooit hoe het precies loopt.'


Na studie bedrijfsleven in

Bart van de Ven wil als hij klaar is met zijn opleiding de advies- of verkoopkant op, het liefst wil hij werken met aardbeien. De passie voor de rode vrucht heeft Van de Ven van jongs af aan meegekregen van zijn vader.



Studie met weinig agrarische jongeren

Bij de opleiding Milieukunde lopen volgens tweedejaarsstudent Sander Derks 'misschien een of twee leerlingen' rond met een boerenachtergrond. Derks heeft zelf ook geen link met de landbouw. Hij is vooral geïnteresseerd in het milieu en de natuur.

De 22-jarige Limburger vindt de HAS een hele fijne school. 'We krijgen veel practicums, laatst hadden we er een over chemische en biologische luchtwassers.' Derks vond het heel interessant om te zien hoe zulke apparaten werken.

'We moesten een hele check doen en het hele proces van een luchtwasser doorlopen. Ik heb er echt veel van geleerd. Het is zeker geen automatisch proces, er zijn heel veel factoren waar je rekening mee moet houden', vertelt hij enthousiast. De studenten Milieukunde kregen ook te horen wat er allemaal mis kon gaan. 'Het zijn natuurlijk gewoon chemische stoffen.'

Derks legt uit waarom zijn opleiding van belang is: 'Veel bedrijven moeten verduurzamen, vooral de grote ondernemingen nemen dan vaak een milieukundige in dienst om de gestelde doelen te behalen.' Hiermee doelt hij op onder andere het Parijsakkoord over klimaatverandering.


Lesstof verandert

De opleiding is volgens de jonge Limburger vrij breed. Derks licht er een excursie van vorig jaar uit: 'We waren bij een vergister waar biogas en -diesel wordt gemaakt'. Dat vond hij een actuele en interessante trip. 'Het chemische proces erachter vind ik heel interessant. Ik wil daar na mijn studie misschien iets mee doen.' De milieustudie draait veel om de toekomst. 'De lesstof verandert ook heel erg mee met de ontwikkelingen binnen de maatschappij', stelt Derks.

Volgend jaar moet hij stagelopen in het buitenland. De student milieukunde wil graag naar een land met veel bergen. 'Ik ben een buitenmens, dus waar precies maakt mij niet zoveel uit.' Vanwege het kostenplaatje gaat de voorkeur van Derks uit naar Europa.


'Opleiding graag flexibeler'

Voor Sander Derks zijn vakken met een chemische of wiskundige link het nuttigst, want hij wil graag die kant op. 'Ik heb een vak als statistiek niet per se nodig.' Hij zou graag vanaf het tweede studiejaar meer flexibiliteit willen in de vakkenkeuze.


'Wat ik leer op school kan ik gelijk toepassen'

Thom Schoeber, vierdejaarsstudent Tuinbouw en Akkerbouw, heeft al veel geleerd tijdens zijn studie. 'Ik vind het vooral bijzonder dat de teelten in een klein land als Nederland heel erg verschillend zijn. Klasgenoten uit het noorden verbouwen op kleigrond op een hele andere manier gewassen dan wij hier in het zuiden op zandgronden doen.' De 22-jarige Schoeber gaat zich dit jaar specialiseren in de richting Cultivation & Technology.

Na het afronden van de middelbare school wist de student uit het Limburgse Melderslo nog niet wat hij wilde worden. Van een ding was hij wel zeker: 'Ik wil met mijn handen werken.' Een tussenjaar bleek uitkomst te bieden bij het oplossen van dit vraagstuk.

'Ik heb toen mijn trekkerrijbewijs gehaald en een jaar lang bij een biologische preiteler gewerkt.' Schoeber heeft hier zijn passie voor de landbouwsector ontdekt. Zijn broer en vader hebben hem ook geïnspireerd. Zij werken eveneens in de akkerbouw. 'We praten thuis veel over werk, ik denk dat mijn moeder er gek van wordt', zegt hij grappend.

Het thema gewasbescherming en biologische alternatieven hebben interesse gewekt bij de Limburgse student. 'Die wereld staat helemaal op zijn kop, er gaat veel veranderen. Het is iets waarbij ik nog veel kan leren.'

Naast zijn studie werkt hij bij een vollegrondsteler. 'Ik kan wat ik op school leer gelijk toepassen in de praktijk.' Hij praat met zijn collega's vaak over het vak, veel van hen hebben dezelfde opleiding gedaan.

Voor zijn buitenlandstage heeft hij meegelopen bij een sla- en aardappelteler in Noorwegen. De akkerbouwstudent heeft daar vooral geleerd hoe hij met andere culturen moet omgaan.

'Ik was daar gehuisvest tussen de Poolse arbeidsmigranten. Dat vond ik een bijzondere ervaring.' Ondanks de taalbarrière ging het communiceren 'best aardig'. Schoeber deelde onder andere een keuken met hen. 'De ervaring die ik daar heb opgedaan, kan ik zeker toepassen bij mijn werk in Nederland.' Want ook daar zijn Poolse arbeidsmigranten actief.


Breder blikveld door studie

Thom Schoeber vindt het vooral leuk dat hij door de opleiding zijn blikveld heeft verbreed. 'Eerst keek ik alleen naar de vollegrondsgroentesector, maar nu kijk ik ook naar bijvoorbeeld de fruit- en glasteelt.'

Het Grote Tuinbouwdebat werd georganiseerd door de tuinbouwsector, Nieuwe Oogst en HAS green academy in Den Bosch. Het debat is terug te kijken en te beluisteren als podcast.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    15° / 11°
    10 %
  • Woensdag
    16° / 10°
    10 %
  • Donderdag
    16° / 11°
    20 %
Meer weer