Campagne Wegwijs Groen Onderwijs wil 'samen zorgen voor vakmensen van morgen'
De vraag naar vakmensen in de groene sector groeit, maar de instroom van jongeren blijft achter. Terwijl 15 procent van de Nederlandse arbeidsmarkt 'groen' is, kiest slechts een fractie van de jeugd voor een opleiding in deze richting. ZLTO wil daar verandering in brengen en zet daarom samen met Stichting MLTS stevig in op de campagne Wegwijs Groen Onderwijs.
De campagne richt zich sinds 2023 zich op jongeren van 12 tot 18 jaar, hun ouders en de onderwijsprofessionals. Via sociale media en buitenreclame laat ZLTO zien wat leren en werken in het groen allemaal te bieden heeft.
'De vraag naar werknemers is hoog, maar de instroom laag en de uitval groot', zegt ZLTO-bestuurder Remco Beekers. 'Met deze campagne willen we de bekendheid, het begrip en de beleving vergroten. De groene praktijk heeft immers veel te bieden.'
Stijgend aantal instromers
De cijfers tonen effect: meer dan 15 miljoen keer bereikte de campagne haar doelgroep, goed voor 43.000 websitebezoekers. Ruim 1.100 daarvan klikten door naar het onderwijsaanbod van groene scholen. Voor het eerst in jaren stijgt het aantal instromers. Toch is het probleem niet opgelost. Slechts vijf op de honderd jongeren kiest voor een groene opleiding. En maar een klein deel stroomt door naar het hoger onderwijs.
Beekers benadrukt dat samenwerking cruciaal is: 'De motor mag niet stilvallen. Nog beter zou het zijn dat ook werkgevers- en onderwijskoepels de motor aan de praat houden. Want de in- en doorstroom van groene handen is een collectief probleem.'
Naast promotie zet ZLTO in op praktijkervaring. Denk daarbij aan onder meer gastlessen, snuffelstages, boerderijlessen en leslokalen op het erf. Die initiatieven moeten jongeren laten ervaren hoe veelzijdig het groene vak is. 'We willen jongeren niet alleen informeren, maar ook laten voelen hoe mooi dit werk is', aldus Beekers. Zo werkt de sector samen aan de 'groene handen' van morgen.
De campagne Wegwijs Groen Onderwijs wordt financieel mogelijk gemaakt door Stichting MLTS.
Succesvolle campagne op socials
Is het haalbaar om al het voedsel in Nederland biologisch te produceren? Hoe kun jij helpen om meer boeren biologisch te maken? Met die vragen begaf ZLTO zich op social media, via een betaalde advertentiecampagne. Het doel: het maatschappelijke debat over biologische landbouw aanwakkeren en mensen laten nadenken over hun rol.
De post op Facebook was zo in elkaar gezet dat hij mensen prikkelde om te reageren met een mening en deel te nemen aan de discussie. De campagne bereikte ruim 125.000 mensen. In totaal klikten 3.687 mensen door naar een publieksvriendelijk artikel van ZLTO over de kansen en uitdagingen van biologische landbouw.
De betrokkenheid was hoog: 471 likes, 139 opmerkingen en 21 deelacties tonen aan dat het onderwerp leeft. De campagne wist niet alleen veel mensen te bereiken, maar zorgde ook voor een brede discussie over onder meer de haalbaarheid van volledige omschakeling, prijs en betaalbaarheid, opbrengst, milieu, consumentengedrag en de rol van de overheid.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Burma 11-275
Gebruikt, € 1.500
-

Fendt 716 Vario (MAA) #690892
Gebruikt, P.O.A.
-

TS125A Plus
Gebruikt, € 32.500
-

JOHN DEERE X127 ZITMAAIER (HEN) #692290
Gebruikt, € 3.950
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Vacature veldmedewerker Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb)
BoerenNatuur Brabant Oost - NL
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Weer
-
Zaterdag12° / 7°95 %
-
Zondag10° / 6°95 %
-
Maandag11° / 6°90 %













