'Voors, tegens en een eigen mening dankzij onderwijs'

Ik had een leuk gesprek met een docent van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Hij stuurde een mail aan de Producentenorganisatie Varkenshouderij met de vraag of hij een keer een varkensbedrijf mocht bezoeken.

%27Voors%2C+tegens+en+een+eigen+mening+dankzij+onderwijs%27
© Alain Baars

De docent geeft les aan de opleiding bedrijfskunde en was bezig met het schrijven van een opiniestuk voor landelijke dagbladen. Dat stuk gaat over intensieve varkenshouderij. Hij heeft zelf een mening – gevormd door wat hij hoorde en las – maar vindt het wel zo eerlijk om die te staven aan de praktijk. Contacten met de varkenspraktijk had hij niet.

Ik vond het een moedige mail en heb hem in een reactie laten weten dat ik graag eens kennismaak en met hem in gesprek wil. Dat gesprek vond plaats bij de hogeschool in Nijmegen. De docent stelde veel vragen en luisterde oprecht. De vragen gingen over framing, gebruik van woorden, stappen die de sector zet richting duurzaamheid en de prijs van maatschappelijke wensen. We hadden een mooi gesprek over de rol van onderwijs richting jonge mensen en het vormen van hun mening. Polarisatie is er al genoeg, het is vaak niet zwart of wit, maar juist grijs. De waarheid ligt altijd ergens in het midden.

Een soortgelijk gesprek had ik met mijn zus. Ze werkt in het basisonderwijs en vroeg mij wat ik ervan vond als ze het boek 'Dit boek is vóór de wolf' in de bieb op school zou zetten. Ik gaf haar terug dat ik het een goed boek vind, als tegelijkertijd het boek 'Ik ben tegen de wolf' wordt aangeboden. En dat er vervolgens een gesprek plaatsvindt over voors en tegens en kinderen worden uitgedaagd om hun eigen mening erover te vormen.

Polarisatie is er al genoeg, het is vaak niet zwart of wit, maar juist grijs

Linda Verriet, voorzitter Producentenorganisatie Varkenshouderij

In het onderwijs, van het basisonderwijs tot en met de universiteit, worden mensen opgeleid die een plek vinden in de maatschappij. Zij worden tijdens de schoolperiode begeleid door docenten die een cruciale rol hebben in de ontwikkeling van jonge mensen. De keuzes die zij maken, de mening die zij vertolken, de stelling die zij innemen en de manier waarop lesstof wordt aangeboden, is bepalend voor hoe jonge mensen over onderwerpen gaan denken. Naast de invloed van ouders is de invloed van docenten groot. Het is dus belangrijk dat docenten evenwichtig onderwijzen.

Ik wens onze maatschappij toe dat er meer docenten zijn zoals de docent aan de HAN en mijn eigen zus. Docenten die hun mening staven en het belangrijk vinden om jonge mensen voors en tegens mee te geven, zodat ze vervolgens een eigen mening kunnen vormen.

Voor de scherpe lezer: binnenkort ga ik met de docent van de HAN op bezoek bij een varkensbedrijf. Daarna praten we over mogelijke verbinding met studenten aan de HAN. Ik denk dat het goed is met elkaar het gesprek te blijven opzoeken en onze dilemma's breder te delen. Voors en tegens met elkaar delen en bespreken. De studenten mogen daarna zelf een mening vormen en met ons mee nadenken over oplossingen. We kunnen nog veel meer doen en betekenen in en met het onderwijs.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Weer

  • Zaterdag
    19° / 6°
    5 %
  • Zondag
    19° / 7°
    0 %
  • Maandag
    20° / 6°
    10 %
Meer weer