Lemken bouwt wiedeggen in Dinteloord

Het Duitse Lemken heeft in het Noord-Brabantse Dinteloord een splinternieuwe fabriek geopend. Daar kan het bedrijf op 49.000 vierkante meter en met nu vijftig tot zestig medewerkers alle producten fabriceren van voormalig fabrikant Steketee. Lemken nam dat Lemken 2018 over.

Lemken+bouwt+wiedeggen+in+Dinteloord
© Frits Huiden

De Steketee-fabriek in Stad aan ‘t Haringvliet verhuist naar Dinteloord. Hiermee is de integratie van het roodgekleurde Nederlandse merk naar Lemken-blauw compleet.

Het is best bijzonder dat een mechanisatiefabrikant in Nederland bouwt, en niet in lagelonenlanden of op Lemken’s Duitse thuisbasis in Alpen. ‘Het was inderdaad eenvoudiger geweest om de productie naar Duitsland te halen, maar wij kiezen voor de mensen en de kennis die in Nederland en bij Steketee aanwezig zijn’, motiveert Anthony van der Ley, CEO bij Lemken en voorzitter van de Duitse fabrikantenvereniging VDMA.

‘Goede jonge ingenieurs vind je op de lijn tussen Amsterdam en Parijs’, vervolgt Van der Ley. ‘Die willen bijdragen aan start-ups en wonen in een modern land als Nederland. Dit soort mensen komen niet naar Duitsland.’

Gedreven jonge ingenieurs vind je op de lijn tussen Amsterdam en Parijs

Anthony van der Ley, CEO bij Lemken

Snelle bouw

Tussen de aankoop van de bouwgrond in Dinteloord in 2022, het slaan van de eerste paal in februari 2023 en de start van de productie in oktober 2023, zit een korte tijd. Van het totale terrein is 11.800 vierkante meter bebouwd. Productieafdeling en magazijn beslaan samen 9.000 vierkante meter.


Het nieuwe pand van Lemken in Dinteloord.
Het nieuwe pand van Lemken in Dinteloord. © Frits Huiden

Op het terrein is ruimte om het geheel te verdubbelen. Het gebouw heeft een kenmerkend zaagtanddak en Lemken legde daar zonnepanelen op met een totaal vermogen van 300 kilowattpiek. De totale kosten bedragen 30 miljoen euro.


Precisiewiedeg met 390 tanden

Behalve Steketee-machines wordt ook de Thulit-precisiewiedeg in Dinteloord gebouwd. Na een versie van 6 en 9 meter breed, komt de fabrikant nu met een 12,2 meter brede versie met twee keer zes steunwielen. De Thulit MF/1200 heeft vijf egvelden en is opgebouwd uit vier balken met acht rijen tanden. In totaal zitten er maar liefst 390 tanden onder de eg. Die zijn elk afzonderlijk traploos op een druk te zetten van 100 tot 5.000 gram.

Met een eigen gewicht van de eg van zo’n 2 ton, wordt die hoogste tanddruk ook gehaald. Een wielstel om er tijdens transport een halfgedragen versie van te maken, is niet leverbaar. Daardoor is de eg niet geschikt voor lichtere trekkers.


Voor elke tand een cilinder

Kenmerkend aan de eg is dat de druk van de tand onder elk hoek constant blijft. Dat geldt voor zowel ruggenteelt als op vlakke ondergrond. Daarvoor heeft elke 8 millimeter dikke tand zijn eigen cilinder. In de rijrichting is de tandafstand uiteindelijk 31,25 millimeter. Handig is dat de tanden kunnen inklappen bij transport en zo niet uitsteken.

De transporthoogte is 3,3 meter. Tijdens het eggen is een veld in te klappen om obstakels of overlap bij een geer te vermijden. Op de kopakker is de eg in een V-vorm te zetten, zodat de uiteinden de grond niet raken bij het wenden.


De 12,2 meter brede Thulit-precisiewiedeg van Lemken.
De 12,2 meter brede Thulit-precisiewiedeg van Lemken. © Frits Huiden

Er draaien zes van deze eggen als nul-serie om te testen. Vanaf volgend jaar is de eg te koop vanaf 39.750 euro. De kleinere versies blijken al goed te verkopen, ervaart Lemken. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, waar er subsidie op de precisie-eg is te krijgen tot soms zelfs 50 procent.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    11° / 9°
    15 %
  • Zaterdag
    9° / 8°
    50 %
  • Zondag
    9° / 6°
    95 %
Meer weer