Forse omzetstijging producten met keurmerk, vooral meer kip verkocht

De omzet van biologische of duurzamer geproduceerde producten in supermarkten is in de eerste helft van het jaar met bijna 23 procent toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana.

Forse+omzetstijging+producten+met+keurmerk%2C+vooral+meer+kip+verkocht
© Marcel Berendsen

De omzet van producten met een keurmerk steeg een stuk harder dan de levensmiddelenomzet in zijn totaal. In diezelfde periode steeg de verkoop van levensmiddelen met 11 procent.

De stijging in het marktaandeel komt grotendeels doordat kippenvlees in supermarkten steeds vaker één ster heeft van het Beter Leven-keurmerk. Deze sticker laat zien dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter worden gehouden en dat ze een overdekte uitloop hebben.


Minder keurmerkeieren

Ook bij koffie, groenten en zuivel steeg de omzet van producten met een keurmerk harder dan de rest van de markt. Maar het aandeel van eieren met keurmerk nam wel af. Daarnaast doet het biologische keurmerk het niet zo goed. De totale omzet steeg slechts met 8,3 procent. Dit percentage ligt dus nog lager dan het gemiddelde van al het eten en drinken bij elkaar.

Circana heeft voor het onderzoek naar zeven keurmerken gekeken: biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzame visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw). De verkoopcijfers van de discountsupermarkten Lidl en Aldi zijn niet in dit onderzoek meegenomen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    24° / 11°
    20 %
  • Vrijdag
    22° / 16°
    80 %
  • Zaterdag
    21° / 15°
    80 %
Meer weer