'We zijn klaar om de volgende fase van ontwikkeling in te gaan'

Gertjan Breij is sinds 15 mei algemeen directeur van sierteelttransportbedrijf Floriway. Zijn opdracht is om drie bedrijven samen te smelten tot één bedrijf en Floriway naar buiten toe beter te positioneren. 'Een flinke opdracht, maar ik heb er vertrouwen in. Er zit zoveel potentie in deze organisatie.'

%27We+zijn+klaar+om+de+volgende+fase+van+ontwikkeling+in+te+gaan%27
© Floriway

Breij ademt transport. De afgelopen drie jaar was hij directeur van tanktransportbedrijf Geodis en in de jaren daarvoor was hij actief in eindverantwoordelijke rollen bij DKV Euro Service Benelux, Bouw & Zonen Transport, Vos Logistics en Adecco.

We zijn bereid te luisteren en de dialoog aan te gaan om samen tot oplossingen te komen

Gertjan Breij, algemeen directeur Floriway

'Transport is mijn passie, altijd al geweest. Een transportbedrijf is niets meer dan een intermediair tussen twee plaatsen. Maar klanten moeten wel op ons kunnen vertrouwen om hun afzetmarkt te kunnen ontwikkelen. Dat is een verantwoordelijk en dankbare taak', vindt Breij.


Hoe zijn de eerste maanden bij Floriway bevallen?

'Ik ben midden in het piekseizoen begonnen. Dat is niet de beste timing die je kunt hebben. Daarbij is het ingewikkeld om drie bedrijven bij elkaar te brengen. Dat ondervinden we soms nog dagelijks. Desondanks ben ik onwijs blij met de stap die ik heb gezet. Ik ben terechtgekomen in een enthousiast bedrijf en een sector met een commitment en wil om samen te werken. Dat heb ik in andere sectoren nog niet zo sterk gezien.

'Tegelijkertijd zijn er ook zaken die beter moeten, zoals de organisatie strakker neerzetten. Ik kijk ernaar uit om het bedrijf te verbeteren, met teams naar de volgende fase van ontwikkeling te gaan en onderscheidend vermogen te creëren.'


Er is kritiek geweest op de financiële resultaten. Hoe gaat u het tij keren?

'Belangrijk is om te beseffen is dat we operationele winst maken en er een positieve cashflow is. Floriway voldoet hiermee aan de initiële doelen in het businessplan. Vanzelfsprekend moet de operationele winst sterk worden verbeterd, maar in potentie zit dat in het bedrijf. Dat is een kwestie van anders organiseren, beter afstemmen et cetera. Vandaag de dag staat onze nettobijdrage nog steeds onder druk, maar daar zitten ook goodwill en forse afschrijvingslasten in. Met andere woorden: Floriway komt ook na operationele winst netjes zijn financiële verplichtingen na.


'Al beseffen we ook dat we beter moeten en daar werken we aan. Zo hebben we een aantal verbetertrajecten opgestart. Daar werkt iedereen knetterhard aan. De eerste signalen van verbetering, ook financieel, zien we al voorzichtig terug. Als je in de piekperiode binnenkomt, ga je niet meteen veranderingen in werking zetten. Dan is het vrouwen en kinderen eerst. Die periode hebben we nu gehad. Het is tijd om verder te gaan met de orde van de dag. Floriway is klaar om de volgende fase van ontwikkeling in te gaan.'


Heeft u een voorbeeld van een verbetertraject?

'De focus ligt nu op drie thema's. De belangrijkste is kernapplicatiesamenvoeging. Vanaf het begin heb ik gezegd dat we terug moeten naar de eenvoud en de basis. We zijn goed in collectief vervoer, distributie en emballagevervoer, maar alles loopt door elkaar. We moeten dit terugbrengen naar drie duidelijke richtingen en daarop organiseren.

'Daarom hebben we de keuze gemaakt om over te gaan op één IT-transportsysteem. Eerder werkten we met drie en later twee systemen, waardoor blinde vlekken in de operatie ontstonden. Met één systeem hebben we meer inzicht, werken we efficiënter en kunnen we soepeler onze transportactiviteiten doen. Die overstap is overigens niet gemakkelijk. Processen, werkwijzen, alles moet je opnieuw inregelen. De doelstelling is om voor het volgende piekseizoen compleet klaar te zijn.

'Het tweede thema is kostenbesparing. We weten dat we op sommige vlakken in de kosten scherper aan de wind moeten varen. Ten slotte focussen we op standaardisatie van onze dienstverlening. Wij hebben ongeveer drieduizend klanten en bijna 21.000 uitzonderingen per week. Dat is niet te doen. Ik heb de organisatie uitgedaagd om een bepaalde mate van standaardisatie op te zoeken.'


Waarin onderscheidt Floriway zich van andere transportbedrijven?

'We zouden moeten uitblinken in snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Aan die elementen moeten we nog hard werken. Maar als ik kijk naar emballage of retourlogistiek, dan hebben we echt een intelligente module liggen. Die benutten we alleen nog niet in voldoende mate integraal. Dat is jammer. Verder zijn we sterk en groot genoeg om alle mobiliteitsvraagstukken van de markt te verzorgen. Daardoor kunnen we die markt laten groeien.'


De afgelopen periode verschenen op sociale media flink wat negatieve reacties over Floriway. Hoe sterk trekt u zich dat aan?

'Ik trek het mij zeker aan, maar heb geleerd selectief om te gaan met die kritiek. Ik bekijk wie het zegt en waarom het wordt gezegd en haal eruit wat nuttig is voor de organisatie. Wat ik erger vind, is het effect van deze berichten op mijn organisatie. Er werken zeshonderd man bij Floriway. Dat betekent dat zeshonderd mensen met een naar gevoel naar huis gaan als ze dat soort berichten lezen. Dat realiseert men zich niet en dat vind ik lastig.

'Tegelijkertijd realiseer ik mij goed dat mensen met kritiek op onze organisatie niet wakker worden om Floriway te pesten. Ze willen gewoon het beste. Dat willen wij ook. Je wilt het altijd goed doen. We weten dat we beter moeten, maar er zijn andere manieren om problemen op te lossen. Zo zijn we onlangs begonnen met klantsessies. We zijn bereid te luisteren en de dialoog aan te gaan, dan kun je samen tot oplossingen komen.'


Hoe ziet de toekomst van Floriway eruit?

'Ik ben ervan overtuigd dat wanneer wij teruggaan naar de basis en het eenvoudiger en leuker maken voor iedereen de toekomst er positief uitziet. Ons onderscheidend vermogen moet door onze omvang en aanwezigheid in heel Nederland voor de markt zo herkenbaar worden dat klanten weten dat ze hun handel altijd bij ons kwijt kunnen. Dit jaar is het jaar van herstel en herijking, daarna is het tijd om te groeien.'


Samenwerking van drie transportbedrijven

De Autoriteit Consument & Markt gaf eind augustus 2021 toestemming aan Royal FloraHolland om de transportbedrijven De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans onder te brengen in Floriway Logistics. Door de vervoersstromen te bundelen hoopt FloraHolland het vervoer en de logistieke activiteiten vanaf de tuinder efficiënter te regelen. In 2022, het eerste fiscale jaar van Floriway, behaalde het bedrijf een brutobedrijfsresultaat van 47,3 miljoen euro en een operationele winst van 2 miljoen euro. De lasten kwamen uit op 50,6 miljoen euro. Daardoor behaalde de onderneming op de winst- en verliesrekening een negatief resultaat van 3,3 miljoen euro. Dit in combinatie met de financieringslast leidde tot een verlies van bijna 4 miljoen euro. Dat negatieve resultaat is volgens directeur Gertjan Breij van Floriway niet gewenst, maar ook niet iets waar hij zich zorgen over maakt. 'Drie bedrijven bij elkaar brengen is ingewikkeld. We hebben een aantal verbetertrajecten opgestart en daar werkt iedereen hard aan. De eerste signalen van verbetering zien we al.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 6°
    50 %
  • Zondag
    16° / 9°
    40 %
  • Maandag
    16° / 8°
    70 %
Meer weer