Nieuwe Zetor Forterra voldoet aan Tier-normen

Zetor vernieuwt, maar blijft een eigen koers varen. Die indruk gaf Zetrac in Goor, sinds begin dit jaar importeur van Zetor, onlangs bij de presentatie van de nieuwe Forterra.

Nieuwe+Zetor+Forterra+voldoet+aan+Tier%2Dnormen
© Hendrik Begeman

De naam Zetrac is nieuw, maar de organisatie is al langer verbonden met Zetor. Zetrac is een onderdeel van Slootsmid. Dat bedrijf was van 2003 tot 2013 al importeur van Zetor. Na een korte onderbreking is Zetor sinds 1 januari weer terug.

De man achter Zetrac is Dion Eggink. Hij vertelt dat bij Zetor, in het Tsjechische Brno, inmiddels een verjongd management is aangetreden en dat het bedrijf zich nu ook nadrukkelijker op de West-Europese markt wil richten en niet specifiek op de Oost-Europese landen.

Studiemodel

Dit nieuwe elan is ook terug te vinden in de trekkers. Op de laatste Agritechnica in Hannover toonde Zetor het ontwerp van een studiemodel van de Italiaanse ontwerper Pininfarina. De trekker was hierheen gehaald om op AgroTechniek Holland in Biddinghuizen de aandacht op het nieuwe Zetor te vestigen.

De trekker zelf zal Zetor vooralsnog niet op de markt brengen, hoogstens delen ervan die in bepaalde series worden aangebracht. Toch gaat Zetor mee met de nieuwe ontwikkelingen en presenteerde het bedrijf de vernieuwde Forterra-serie die nu aan de Tier IV-emissienorm voldoet.

Drie modellen

De Forterra-serie is onderverdeeld in drie modellen: de CL, HSX en HD. De vermogens lopen van 100 tot 150 pk. De CL heeft een gesynchroniseerde 24/18-transmissie, opgebouwd uit vier versnellingen, een hoog-laagschakeling en een Triplopower drietraps powershift. Dit model heeft een mechanische omkeerschakeling.

De HSX en HD hebben hiervoor een elektronische powershuttle onder het stuur. Ook hebben deze trekkers vijf versnellingen en komen daarmee op 30/30 versnellingen.

Ventielen

Een ander verschil tussen de HSX en de HD is dat de HD met maximaal zes elektronisch bediende hydraulische ventielen is uit te rusten en de HSX en CL met drie mechanisch bediende ventielen. Verder is de HD als optie te leveren met een geveerde vooras.

Alle Forterra's hebben in hun powershift een automatische schakeling die schakelt op een vooraf ingesteld toerental en dus niet op de belasting van de trekker. Als de chauffeur met de trekker wegrijdt, zal de powershift altijd op het laatst ingestelde toerental schakelen. Nieuw is de feedbackcontrole op de aftakas. Dit houdt in dat de inschakeltijd van de aftakas wordt afgestemd op de belasting.

Nieuwe normen

De nieuwe Tier IV-emissienorm heeft Zetor bereikt door te kiezen voor een SCR-systeem (AdBlue) in combinatie met EGR-uitlaatgasrecirculatie met DPF-roetfilter. Zetor hecht eraan om zijn product eenvoudig te houden en niet meer elektronica in te bouwen dan nodig is.

Zo heeft het brandstofsysteem geen common-rail, maar een Vermi-injectiesysteem. Er wordt geen gebruikgemaakt van een powerboost, de trekkers hebben gewoon zoveel pk en dat vermogen is altijd beschikbaar.

Vierduizend trekkers

Zetor is momenteel geen merk waar het om heel grote aantallen trekkers gaat. De fabrikant zit op een jaarlijkse productie van circa vierduizend trekkers. Maar knap is dat het bijna alle delen zelf bouwt, zowel de meeste motoren als de transmissies.

Enkel de Carraro-voorassen en Bosch EHR-4-elektronische regeling van de hef worden bij Zetor niet in eigen huis gemaakt. Van de motoren worden de viercilinders van 60 en 80 pk en de zescilinders van 150 en 160 pk betrokken van Deutz. Alle overige trekkers hebben Zetor-motoren, van 100 tot en met 150 pk.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer