Claas zet in op vermogen, comfort en details

Het Duitse Claas is druk met het perfectioneren van zijn productgamma. Het resultaat is een hausse aan detailveranderingen en updates voor de machines die, behalve in Harsewinkel, ook veelal in het Duitse Bad Salgau worden gemaakt. Denk aan combines, persen en hooibouwwerktuigen. De fabriek kreeg ook weer wat ruimte, want Claas nam afscheid van zijn Cargos-opraapwagens. Het eveneens Duitse Fliegl neemt de productie over en gaat ze onder eigen naam bouwen in de fabriek in Kirchdorf een paar honderd kilometer verderop.

Claas+zet+in+op+vermogen%2C+comfort+en+details
© Claas

Claas investeerde wel in de maaiers met de Disco 1010. Het is voor Claas de breedste triplemaaier zonder telescooparmen die samen met een frontmaaier bijna 10 meter breed maait. Door het Vector-opklapmechaniek hangen de maaiers opgeklapt, iets achterover zodat ze in transport onder de 4 meter hoogte blijven. Volgens Claas vraagt de maaier zodanig weinig vermogen dat deze met een 150 pk viercilindertrekker prima kan worden aangedreven.

De shovels en verreikers laat Claas bouwen door fabrikant Liebherr. De Scorpion-verreikers kunnen worden besteld in zes modellen met een eigengewicht van 7,5 tot 11,7 ton. De Stage V Liebherr-viercilindermotoren van de Scorpions 732, 736, 741 en 746 krijgen 50 newtonmeter meer koppel en een vermogen tot 142 pk.

De drie kleinste verreikers uit deze serie kregen de hydrostatische Varipower-aandrijving. Deze rijden 40 kilometer per uur bij een laag toerental en er is een automatische parkeerrem. De grotere modellen kregen automatische functies zoals het intrekken van de telescooparm bij het dalen en het automatisch vlakstellen van de bak.

Fliegl neemt productie van Cargos-opraapwagens van Claas over


© Claas

Kleine maar waardevolle details zijn de inbouw van een krachtigere airco in de glasrijke cabine en automatische afslag van de richtingaanwijzers.

De Lexion-combineserie heeft nu de nieuwe cabine die ook op de Trion werd gemonteerd. De stoel kan 30 graden draaien naar beide kanten en er is meer hoofd- en beenruimte. Er is meer zicht rondom door dunnere stijlen en een 360 gradenruitenwisser. In de armleuning zit een terminal van 12 inch. Details: er zijn een koelbox van 30 liter, subwoofer en led-lichtpakket dat de cabine rondom geheel verlicht. Verder is er Dynamix Steering dat het aantal stuuromwentelingen met 40 procent reduceert.


De Disco 1010-triplemaaier is bijna 10 meter breed, maar blijft opgeklapt minder dan 4 meter hoog.
De Disco 1010-triplemaaier is bijna 10 meter breed, maar blijft opgeklapt minder dan 4 meter hoog. © Claas

Nieuwe telg is de hybride Lexion 8600 met een kanaalbreedte van 1,7 meter. De 12,4 liter MAN-zescilindermotor levert 549 pk. Bij alle Lexion-combines in de 7000- en 8000-serie is het dorssysteem verbeterd. Er zijn een gesegmenteerde doorvoertrommel en toevoerplaten zowel middenin als aan de zijden van het kanaal gezet. Daardoor wordt het gewas wat beter verdeeld en naar de dorsrotor geleid. Enkele Lexions kregen een grotere graantank toebedeeld. De lospijpen zijn leverbaar met een draaibare uitloop.

Al deze nieuwtjes werden omlijst met de 25ste verjaardag van de Xerion-systeemtrekker. Begonnen met een 250 pk Caterpillar-motor en nu met Daimler Benz-motoren tot ruim 500 pk in verschillende uitvoeringen. Elk jaar worden er vierhonderd gebouwd. Voor Claas een aanleiding om met een jubileummodel te komen in retrolook.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer