Jaarverslag BO Akkerbouw: sector zet stappen vooruit

BO Akkerbouw zette in 2021 samen met haar leden en andere partijen in de sector flinke stappen vooruit. Hiermee doelt de brancheorganisatie op verlenging van het onderzoeksprogramma, wijziging van het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn en een stevige inzet op verdere verduurzaming van de sector.

Jaarverslag+BO+Akkerbouw%3A+sector+zet+stappen+vooruit
© Harry Tielman

De resultaten zijn te lezen in het jaarverslag van 2021 die Brancheorganisatie (BO) Akkerbouw woensdag publiceerde. De brancheorganisatie zette zich in 2021 onder meer in door onderbouwde alternatieven voor het ontwerp van het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn aan te dragen bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dat leidde tot een wijziging van de generieke maatregelen en een voorstel voor een maatwerkaanpak met ruimte voor het vakmanschap van telers.

Daarnaast was BO Akkerbouw vorig jaar actief op vele andere fronten. Zo was het betrokken bij Actieplan Plantgezondheid en de reputatiecampagne Ruimte voor de Nieuwe Akker. Directeur André Hoogendijk: 'Of het nu gaat om klimaat, bodem, gewasbescherming of biodiversiteit, het zijn allemaal belangrijke thema's die de akkerbouwketen in de volle breedte raken. We zijn één sector en we zetten met elkaar steeds weer een stap vooruit.'

Hoogtepunten

Enkele hoogtepunten uit het jaarverslag:
• Het programma Onderzoek en Innovatie werd verlengd tot en met 2027. Daarmee kan BO Akkerbouw de komende jaren vooruit met het ophalen van wensen bij akkerbouwers, het uitvoeren van projecten en daarmee het ontwikkelen van kennis. De oproep van 2021 leverde bijna 350 concrete onderzoekswensen op.
• BO Akkerbouw investeerde in totaal 2,4 miljoen euro in vijftien nieuwe projecten die begin 2022 zijn gestart. Door bijdragen van andere partijen en de overheid is de totale waarde van de projecten meer dan 10,4 miljoen euro. Een ruime verviervoudiging van de bijdrage van akkerbouwers.
• Vanuit Actieplan Plantgezondheid werd onder meer de Bodemadvieskalender ontwikkeld. Deze ondersteunt akkerbouwers bij het nemen van maatregelen voor beter bodembeheer. Ook werd de top-10 maatregelen tegen erfemissie gelanceerd. Deze maatregelen helpen de emissie van gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen.

Lees het hele jaarverslag van 2021 van BO Akkerbouw in onderstaande pdf

Marktprijzen