Overzichten vervangen brij aan cijfers bij sierteeltbedrijven

In sierteeltbedrijven is het soms lastig om gegevens uit verschillende informatiesystemen te combineren. Business intelligence kan deze gegevens overzichtelijk bij elkaar zetten en daaruit relevante informatie halen. Verschillende softwarebedrijven bieden hiervoor mogelijkheden, waarbij platform Datagrowers voor de sierteelt is ontwikkeld.

Overzichten+vervangen+brij+aan+cijfers+bij+sierteeltbedrijven
© Thierry Schut

Codema SDF, GreenMaster, Florinet en het aloude Excel, net als in andere sectoren buitelen de informatiesystemen in de sierteelt over elkaar heen. Maar hoe worden tuinders wijs uit alle data die ze opleveren? Dat kan met de business intelligence (BI)-oplossingen van verschillende softwarebedrijven, zoals LinkThings, Horti Analytics en VisionBI, en IT-consultancybedrijf Dataresultz.

VisionBI biedt BI-oplossingen in Power BI, Yellowfin en het door Dataresultz ontwikkelde Datagrowers. Waarvoor tuinders kiezen, is volgens medeoprichter Dennis Teekamp Gout van VisionBI afhankelijk van hun wensen en de inrichting van hun automatiseringssystemen.


In één oogopslag

Teekamp Gout legt uit dat het doel in alle gevallen is om gegevens uit de verschillende informatiesystemen van een kwekerij overzichtelijk bij elkaar te zetten en daaruit met slimme analyses overzichtelijke rapporten te halen. Daarmee kunnen ondernemers in één oogopslag inzicht krijgen in hun belangrijkste stuurgegevens en zien waar knelpunten zitten.

We kijken wat nodig is om tijdig in actie te komen

Kees de Louw, managing director Dataresultz

Bart Huijbregts van Dataresultz kwam in het verleden als commercieel adviseur weleens bij kwekerijen waar stapels papieren op tafel lagen met bergen gegevens. Toch kon de directie daaruit volgens hem niet afleiden waarom een klant bijvoorbeeld minder planten of bloemen kocht dan voorheen. Dat maakte het in zijn ogen voor kwekers bijna onmogelijk om bij beslissingen onderscheid te maken tussen buikgevoel en ratio.


Afwegingen onderbouwen

Dat kan beter, dacht Huijbregts en hij zocht samen met Kees de Louw naar manieren om afwegingen beter te kunnen onderbouwen. De Louw, die vijftien jaar bij Royal FloraHolland heeft gewerkt, kende hij vanuit gezamenlijke projecten in de sierteelt. Zij richtten in 2017 Dataresultz op en bouwden Datagrowers, hun eigen BI-platform.

Huijbregts legt uit dat zijn eerste vraag aan kwekers niet is wat voor overzicht zij willen hebben, maar tegen welk probleem zij aan lopen. Volgens hem weten de meesten dat binnen tien seconden. De kunst is vervolgens om de tuinders te voorzien van informatie waarmee hij het betreffende probleem kan signaleren en op kan lossen.


Droomsessie

De Louw vult aan dat een traject vanuit Dataresultz daarom begint met een 'droomsessie'. 'Samen met het management van een kwekerij kijken we waar het bedrijf op vastloopt en wat voor overzicht nodig is om op het juiste moment in actie te komen.'

'Wij kunnen de verschillende systemen als het ware met elkaar laten praten en daaruit relevante informatie halen', zegt Huijbregts. 'Het gaat niet zozeer om het creëren van overzichten, maar om te kunnen zien waar in het bedrijf actie nodig is.' Voor de techniek achter hun 'dashboards' werkt Dataresultz samen met andere partners, zoals VisionBI, waarmee het in 2019 een joint venture is aangegaan.


Voordeel

Teekamp Gout: 'Het voordeel van Datagrowers is dat het speciaal voor kwekers is ontwikkeld en de begrippen uit de sierteeltsector kent. Dat maakt hun standaardpakket goedkoper dan dat van andere aanbieders en zorgt dat we maatwerk sneller kunnen realiseren.'

Bij Datagrowers kost een instapmodel 3.500 euro en vervolgens 250 euro per maand voor het vernieuwen en onderhouden van de op persoonlijke wensen aangepaste overzichten.


Marco van der Goes van HouwenPlant en Bart Huijbregts van Dataresultz: 'We kunnen beter vooruitkijken.'
Marco van der Goes van HouwenPlant en Bart Huijbregts van Dataresultz: 'We kunnen beter vooruitkijken.' © Dataresultz

Datagrowersgebruiker van het eerste uur is potanthuriumkwekerij HouwenPlant in het Zuid-Hollandse Hoek van Holland. Mede-eigenaar en manager sales en marketing Marco van der Goes legt uit dat bij de in 2016 gestarte grote opschalingsoperatie het aantal potmaten is gegroeid van drie naar negen en diverse nieuwe teeltlocaties in gebruik zijn genomen. Verder levert het bedrijf zowel aan de retail als aan de vakhandel en heeft het te maken met een grote klantengroep.


Omzet en voorraden volgen

Van der Goes vindt het belangrijk om goed te kunnen volgen hoe het zit met de omzet en de voorraden en vooral met de ontwikkelingen bij de klanten. Daarom is HouwenPlant op zoek gegaan naar een dashboard met totaaloverzichten op managementniveau en daaraan gekoppeld rapporten op klantniveau voor de accountmanagers.

'We zijn met verschillende partijen in gesprek gegaan, maar met Kees de Louw hadden we meteen een klik, omdat we hem niets uit hoefden te leggen over bijvoorbeeld teeltproces, kasplanning, potmaten en hoezen. Dat zie ik echt als de grote kracht van Datagrowers.'


Voorspellende waarde

Van der Goes is blij met de leesbare rapporten die in de plaats zijn gekomen van de brij aan cijfers die hij vroeger in zijn mailbox vond. Een ander voordeel vindt hij de mogelijkheid om vooruit te kijken en al van tevoren met de inkopers van exportbedrijven af te stemmen hoe de planning van het komend jaar eruitziet. 'Die voorspellende waarde helpt de hele sierteeltsector vooruit en bevordert de samenwerking in de keten.'


'Alles staat of valt met de gegevens die je erin stopt'

Bij de business intelligence (BI)-oplossingen van LinkThings en Horti Analytics vormen Microsofttoepassingen, zoals Power BI, de grondslag. De kosten hangen sterk af van de wensen van de klant. Managing partner Frank Broos van LinkThings zegt dat kwekerijen vaak systemen hebben met informatie over de meest uiteenlopende dingen, van energie tot financiën. Na intensief overleg met kwekers bouwt LinkThings overzichten met gegevens die voor hen belangrijk zijn. 'Daarna is het hek vaak van de dam en willen klanten nog veel meer informatie boven water halen.' Martijn Vreugdenhil, verkoopdirecteur bij bloeiendepotplantenkwekerij SV.CO in De Lier, is enthousiast over het inzicht dat hij dankzij LinkThings krijgt in de gegevens vanuit de verschillende datasystemen. 'Die gasten kunnen alles, maar alles staat of valt met de gegevens die je erin stopt.' Vreugdenhil zegt dat SV.CO de geïnvesteerde kosten hard terugverdient. 'Gegevens die de boekhouder vroeger eens per maand opleverde, kunnen we nu realtime inzien en dat helpt ons bij het denkwerk, zowel in het management als op de werkvloer.' Horti Analytics is in 2020 opgericht door Ricardo Prins vanuit de gedachte dat tuinders met BI meer grip kunnen krijgen op hun bedrijfsresultaten. Zijn bedrijf begeleidt kwekers in het meetbaar maken en verzilveren van hun verbeterpotentieel, waarbij hij het belang van eigenaarschap over de data benadrukt. Horti Analytics richt zich vooral op arbeidsgerelateerde zaken, omdat die vaak een belangrijke kostenpost vormen, en op e-commerce. Prins: 'Volgens Rabobank wordt in 2027 30 procent van de bloemen en planten online verkocht. In 2017 was dat nog 7 procent. Dat geeft de urgentie wel aan.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    15° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    18° / 6°
    40 %
  • Woensdag
    20° / 6°
    20 %
Meer weer