Grotere Triotrac met invoerrotor aan het werk

De eerste Triotrac M-serie draait in de praktijk. Naast de kleine zelfrijder met mengkuip van 14 kuub is er ook een versie van 17 kuub bijgekomen. Nieuwe Oogst voerde er de koeien mee.

Grotere+Triotrac+met+invoerrotor+aan+het+werk
© Frits Huiden

Trioliet verraste enige tijd geleden met een kleine zelfrijdende voermengwagen. De 14 kuubs Triotrac M vervangt de Smartrac die Trioliet in 2010 introduceerde. Deze bestond uit een getrokken voermengwagen met een rijaggregaat ervoor.

Bijzonder was dat de stoel en bediening zich in de cabine omdraaien voor een beter zicht op het werk. Maar Trioliet zette zijn ontwikkelingscapaciteit liever in op deze M-serie dan een update van de Smartrac. De Triotrac M is nu uitgebreid met de 17 kuubs uitvoering. Deze heeft veel meer weg van de grote Triotracs.


Opvallend invoersysteem

Het opvallendst aan de 13 ton wegende M is het invoersysteem. Deze werkt niet met een opvoerband zoals de bekende Triotracs, maar met een invoerrotor na het snijwerk. Voor het uitkuilen wordt in plaats van een frees de bekende U-snijdertechniek gebruikt. Dit moet een vastere en gladdere kuilwand geven.

Geen opvoerband of elevator, maar een invoerrotor


Het bijzonderst is de invoerrotor die met vier meenemers het voer in de kuip brengt en weegt.
Het bijzonderst is de invoerrotor die met vier meenemers het voer in de kuip brengt en weegt. © Frits Huiden

Dit 1,85 meter brede enkel werkende mes kan uitkuilen tot een hoogte van 4,5 meter. Tijdens de neergaande beweging van de snijarm wordt de snijhoek continu gecorrigeerd (snijcurvecorrectie) om de kuilwand recht te houden.

Om goed zicht te houden op het uitsnijden, is de cabine net als bij de grotere Triotracs 80 centimeter omhoog te bewegen. Dat gaat niet via een rail maar met een hydraulische hefarm waar de cabine aan hangt. De hoge positie van de cabine komt ook van pas bij het achteruitrijden, omdat de chauffeur dan over de mengkuip heen kan kijken.


Voer wordt direct gewogen

Na het uitsnijden van een 10 tot 40 centimeter dikke plak voer, valt deze direct op de grote invoerrotor met een diameter van 1,8 meter. Het voer wordt direct gewogen. De invoerrotor ligt namelijk onder een hoek van bijna 45 graden op hetzelfde frame als de mengkuip, met daaronder vier weegstaven. Eén staaf is direct onder de rotor geplaatst. Zo is er nauwkeuriger te laden.

Langzaam, met 16 tot 17 toeren, draait de rotor rechtsom met vier meenemers het voer onder de laadarm door halverwege de kuip in. Bovenin de rotor is een afstrijker gemonteerd die de meenemers schoonhoudt en het voer verder naar boven dwingt.

Ondanks dat het voer halverwege de voorwand in de kuip wordt gedrukt, lukt het wel deze geheel te vullen. Ook als de kuip vol is, blijft er geen voer op de rotor achter. Het laatste voer kan voor de afsluitklep langs onderin de volle kuip vallen.


Geen windgevoeligheid

Voordeel is dat er geen windgevoeligheid is zoals dat bij een elevator wel voorkomt. Keerzijde is dat voer dat eenmaal op de rotor ligt niet meer is terug te draaien. Met de opvoerband van de Triotrac of een standaard elevator kan dit wel.

Het rijwerk beschikt optioneel over twee gestuurde assen voor een draaicirkel van 11,8 meter. Tweewielbesturing op de achteras is standaard voor een draaicirkel van 13,9 meter. Topsnelheid is 35 kilometer per uur bij 1.800 toeren. De vooras is geveerd. Optioneel heeft de achteras ook vering en niveauregeling voor lage doorgangen.


Standaard is er een gestuurde achteras. Optioneel is er vierwielbesturing en niveauregeling.
Standaard is er een gestuurde achteras. Optioneel is er vierwielbesturing en niveauregeling. © Frits Huiden

Achterop de wagen ligt de JCB-viercilinder van 175 pk, samen met componenten voor hydrauliek en koeling. De Stage IV-motor maakt gebruik van de SCR-techniek. Het geeft de chauffeur meer rust in de cabine. Tegelijk is nog steeds te kiezen voor zowel loskleppen aan beide zijden of een 1 meter brede losband voor de achterwielen.

De bediening is grotendeels gelijk aan de grote Triotracs. Door de canbusbediening zijn vijf laad- en losmenu's in te stellen. Zo gaat bij het lossen na een druk op de knop de vijzel draaien, toert de motor op naar 1.200 toeren per minuut en schuift de losklep omhoog. Er zijn twee terminals waarbij de ene de weeginrichting toont en de andere de machine-instellingen.


Er zijn twee terminals in de cabine, een voor de weeginrichting en een voor de machine-instellingen.
Er zijn twee terminals in de cabine, een voor de weeginrichting en een voor de machine-instellingen. © Frits Huiden

De Triotronic 7600T-terminal voor de weeginrichting komt van Digistar/Topcon en is via wifi over te laden op het managementprogramma van de laptop op kantoor.


Niet de goedkoopste

Met 191.000 euro is de standaard tweewielbestuurde Triotrac M niet de goedkoopste in zijn segment, maar wel 30.000 euro voordeliger dan een 17 kuubs Triotrac. Ook de 17 kuubs Triotrac M is met 197.000 euro nog altijd 23.000 euro goedkoper.

Verschillen zijn wel dat de grote Triotrac een hogere capaciteit heeft, 40 in plaats van 35 kilometer per uur rijdt en tot 6 meter hoog kan uitkuilen in plaats van 4,5 meter. Wie dat niet nodig heeft, kan met de M dus geld in zijn zak houden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    32° / 17°
    0 %
  • Zondag
    32° / 18°
    10 %
  • Maandag
    28° / 20°
    55 %
Meer weer