%27Wanbetaler+vraagt+doordachte+aanpak%27
Column
© Peter Nefkens

'Wanbetaler vraagt doordachte aanpak'

Handel is nog altijd voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen. Zeker in de agrarische sector. Veel agrarische handel wordt alleen mondeling bekrachtigd. Als advocaat ben ik er niet om ieder risico voor ondernemers uit te sluiten en weg te contracteren. De kunst is om de ondernemer vrijheid te geven om te ondernemen en tegelijkertijd de risico's tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.

Een belangrijk risico is het debiteurenrisico. Je hebt je diensten of producten geleverd, maar betaling blijft uit. Ik verbaas me er soms over hoe ondernemers de openstaande bedragen bij één afnemer laten oplopen. Met gezond vertrouwen is niets mis, maar als leverancier ben je geen bank.

Regelmatig krijg ik de vraag wat je het beste kunt doen bij onbetaalde facturen. Veel mensen denken aan een deurwaarder of incassobureau. Begrijpelijk, maar niet zoals het werkt. Betaling kun je uiteindelijk alleen via de rechter afdwingen.

Wanneer een factuur niet wordt betaald, vraag je de rechter de afnemer te veroordelen tot betaling. Met een veroordelend vonnis in de hand kan de deurwaarder pas echt de betaling afdwingen. Betaalt de wederpartij alsnog niet? Dan kan de deurwaarder worden ingeschakeld. Bij veel zaken die gaan over een factuur van boven de 25.000 euro, heb je een advocaat nodig om te kunnen procederen.

Bij veel zaken die gaan over een factuur van boven de 25.000 euro, heb je een advocaat nodig om te kunnen procederen

Nico Bouwman, advocaat agrarisch recht

Wanneer een bedrag openstaat van 'slechts' enkele honderden of duizenden euro's en de factuur wordt niet betwist, kun je prima bij een deurwaarderskantoor of incassobureau terecht. Zij mogen dan zonder advocaat procederen.

Soms wordt de factuur niet betaald, omdat de afnemer stelt dat de kwaliteit niet in orde is of iets anders niet klopt. In zo'n geval is het verstandig een advocaat te raadplegen. Een advocaat kan nagaan of de afnemer een punt heeft of dat (het dreigen met) een procedure de moeite waard is om betaling af te dwingen.

Het mooiste is om wanbetaling te voorkomen door goed debiteurenbeheer. Dit is geen hogere wiskunde, maar je moet net even weten hoe het moet. Dat begint bij eenvoudige dingen: stuur tijdig een factuur en ga er bij wanbetaling consequent achteraan. Eerst vriendelijk ('Goh, toevallig de factuur over het hoofd gezien?'), later iets dwingender. Zo zijn er meer handigheden. Bel me gerust voor meer tips.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    8° / 4°
    20 %
  • Maandag
    6° / 3°
    70 %
  • Dinsdag
    9° / 4°
    70 %
Meer weer