Nieuwe Oogst vijf keer genomineerd voor mediaprijs

Nieuwe Oogst is vijf keer genomineerd voor de Gouden Greep, de beste journalistieke productie van 2020 in de land- en tuinbouwjournalistiek. In totaal dingen elf nominaties mee naar deze mediaprijs.

Nieuwe+Oogst+vijf+keer+genomineerd+voor+mediaprijs
© Johan Wissink

De prijs is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Landbouwjournalisten (NVLJ). Een vakjury selecteerde de nominaties.

Het 'eindejaarsthema Boerin wordt baas op de boerderij' is een van de genomineerde Nieuwe Oogst-producties. De opmars van jonge boerinnen staat centraal in deze grote multimediale productie. Het onderwerp bracht de redactie onder de aandacht via een speciaal eindejaarskatern, video's, een documentaire en een podcast over bedrijfsopvolging. De redactie deed onderzoek naar de animo van jonge vrouwen om het boeren- of tuindersbedrijf over te nemen, analyseerde cijfers van onderwijsinstellingen en interviewde experts en negen boerinnen en tuindersdochters in spe.

Ook het 'paasthema Coronacrisis brengt boer, tuinder en consument dichter bij elkaar' is genomineerd voor de Gouden Greep. In het themanummer en video's die aan het begin van de coronacrisis verschenen, blikte de redactie vooruit op de impact van deze crisis aan de hand van een opiniepeiling, interviews met trendwatchers, een socioloog en een landbouweconoom en vijf portretten van boeren en tuinders. Hieruit bleek dat ondanks alle zorg om de plotseling wegvallende afzet en prijsdalingen, niet alles slecht is aan de coronacrisis. Ook niet voor boeren en tuinders.


Toekomst van de landbouw

De vakjury nomineerde bovendien de 'serie over toekomst van de landbouw'. De rol van boeren en tuinders in de samenleving en het belang van een eigen voedselproductie staan ter discussie. In deze serie diept Nieuwe Oogst dit onderwerp uit. Met de artikelen wil de redactie een podium geven aan geluiden die vaak op de achtergrond blijven in de maatschappelijke discussie over de landbouw. Nieuwe Oogst heeft hierbij gezocht naar mensen buiten de gebruikelijke spectrum van politiek, bedrijven en land- en tuinbouworganisaties.

De vierde nominatie is voor de 'productie over het onderzoek naar het functioneren van het duurzaamheidskenmerk PlanetProof'. Nieuwe Oogst deed onderzoek naar het draagvlak voor het keurmerk 'On the way to PlanetProof'. Uit het onderzoek kwam naar voren dat gewastelers niet of nauwelijks een meerprijs ontvangen voor de producten die zij telen volgens de eisen van PlanetProof. Dit terwijl ze wel gemiddeld ruim 10 procent meer kosten maken om aan de voorwaarden van het keurmerk te voldoen. Dit zorgt dat er weinig draagvlak is voor PlanetProof en dat veel gewastelers overwegen om te stoppen met het keurmerk.


POAH!

Ook de 'videoserie POAH!' maakt kans op het winnen van de Gouden Greep. In deze videoserie staat elke aflevering een trekker centraal en de boer met het verhaal over de trekker erbij. De serie POAH! appelleert aan het karakteristieke boerenleven en daarmee aan het communitygevoel.

Naast Nieuwe Oogst zijn Boerderij, Agrio, Veeteelt en De Boerin genomineerd. De winnaar van de Gouden Greep wordt 15 november bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst van de NVLJ bij Cumela in het Gelderse Nijkerk.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer