Omgebouwde+Fendt+314+S4+variabel+in+spoorbreedte+en+bandendruk
Achtergrond
© Frits Huiden

Omgebouwde Fendt 314 S4 variabel in spoorbreedte en bandendruk

Breedspoortrekkers voor de beddenteelt worden populairder. Met smalle cultuurbanden op breedspoor is in onbereden grond te telen. OC Group in het Brabantse Wouw maakte zijn specialisme van asverbreding.

Onlangs bouwde OC Group een Fendt 314 S4 op bijzondere wijze om. De trekker kreeg een asverbreding naar 3,30 meter spoorbreedte die via hydraulisch verstelbare velgen ook weer is te versmallen tot 2,70 meter. Dat is eenvoudiger voor transport over de weg, zowel praktisch als wat betreft wetgeving.

Daarbij is de variabele asverbreding gecombineerd met een luchtdrukwisselsysteem voor de VF-banden. Bovendien zijn de verbrede voor- en achteras binnen een dag weer te demonteren om de trekker in de originele staat terug te krijgen. Zo is de trekker ook weer voor ander werk in te zetten.


Langere stuurstang

Bij de asverbreding is zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bestaande aanbouwpunten van de trekker. Ook de vooras bleef intact. Alleen het fuseehuis is gedemonteerd en weer teruggezet op het verbrede deel. Daarnaast is er een langere stuurstang gemonteerd en midden onder een verstevigend brugdeel gemaakt. Het kost een klein beetje bodemvrijheid, maar in de fronthef is nog steeds 2,5 ton te tillen.

De trekker is binnen een dag weer om te bouwen naar origineel

Doordat de hydraulische velgen bij het inschuiven een stukje over de flens komen, is de stuuruitslag beperkt tot zo'n 30 graden in de smalle stand. Ook in de uitgeschoven, brede stand is de volledige stuuruitslag niet te benutten, omdat de aanslagbouten immers niet variabel zijn en dus afgesteld moeten blijven op de maximale stuuruitslag voor de smalle spoorbreedte.


Door de hydraulisch in te schuiven velgen is de stuuruitslag beperkt.
Door de hydraulisch in te schuiven velgen is de stuuruitslag beperkt. © Frits Huiden

Behalve bij het wenden op de kopakker is het bij overig veld- en transportwerk geen probleem. Zonder de hydraulische velgen is de volledige stuuruitslag wel te benutten.


Geschroefd aan chassis

Bij de achteras die origineel een maximaal draagvermogen heeft van 6 ton, is gebruikgemaakt van bevestigingsplaten en een draagbeugel. Alles is geschroefd aan het chassis. Niets is gelast of geslepen aan de trekker, dus alles is snel demontabel.

De constructie voor de achteras weegt 400 kilo extra. Aan de vooras is 250 kilo bij gekomen. Deze in totaal 650 kilo extra gewicht wordt behalve door het concept van beddenteelt deels ook gecompenseerd door het luchtdrukwisselsysteem aan boord.


Banden

De 320/85R38-voorbanden en de 320/90R45-achterbanden zijn uitgevoerd met een VF-karkas en kunnen dus ook als cultuurwiel maximaal afplatten in de lengterichting, terwijl de belasting relatief hoog mag blijven. De voeding van het luchtdrukwisselsysteem loopt buiten de wielen om. Het is professioneel gemonteerd en geleid, maar blijft gevoeliger voor schade dan een geïntegreerd systeem door de assen.


Het luchtdrukwisselsysteem is niet geïntegreerd door de as, maar de leiding loopt buitenom.
Het luchtdrukwisselsysteem is niet geïntegreerd door de as, maar de leiding loopt buitenom. © Frits Huiden

OC Group adviseert om in de hef achter niet meer dan 2,5 ton te tillen. Het is voldoende voor de werktuigen van de klant die de trekker voornamelijk inzet voor planten, zaaien en schoffelen.


Sterkteberekeningen

De hydraulische velgen zijn compleet ingekocht, maar ook de voeding van hydrauliek en montage verzorgt OC Group. Voordat een component wordt gemaakt, is alles eerst tot op de millimeter nagemeten, zijn 3D-modellen gemaakt en sterkteberekeningen uitgevoerd.

Tot slot wordt er zelfs een CE-markering op afgegeven als veiligheidskeur. Bij schade of problemen tijdens normaal gebruik en discussie over fabrieksgarantie zal OC Group zijn verantwoording nemen.


Ombouwprijs

Een exacte ombouwprijs wil OC Group niet noemen. Deze wordt vooral bepaald door de gewenste spoorbreedte, de grootte van de trekker en het gewicht dat de hef moet kunnen dragen. Daarbij telt ook of de asverbreding wordt gecombineerd met de aanschaf van een nieuwe trekker.

OC Group is een afsplitsing van Coppens Mechanisatie in Wouw voor specifieke bouw- en handelsactiviteiten naast het Fendt-specialisme. Het bedrijf kan een elk willekeurig trekkermerk op breder spoor zetten. Het houdt zich daarnaast bezig met export van machines naar bijvoorbeeld Afrika en China en de bouw van machines voor onder andere de bomenteelt, irrigatie en beregening.


Oogstframe voor broccoli

Ook is er een speciaal oogstframe gebouwd voor broccolitelers. Dit frame is kenmerkend omdat de arbeidskrachten de broccoli direct in een van de zeven kuubskisten leggen op het 10 meter brede frame achter de trekker. Normaliter wordt de broccoli op een dwarsafvoerband gelegd die het in een naast rijdende kistenwagen lost. Dit oogstframe bespaart daarmee een trekker en rijspoor.


OC Group bouwde ook een oogstframe dat een kistenwagen en trekker uitspaart.
OC Group bouwde ook een oogstframe dat een kistenwagen en trekker uitspaart. © Frits Huiden

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    17° / 15°
    70 %
  • Donderdag
    12° / 10°
    60 %
  • Vrijdag
    11° / 7°
    70 %
Meer weer