Pöttinger introduceert opraapwagen met bewegende voorwand

De hydraulisch beweegbare voorwand is een nieuwe standaard geworden in de opraapwagenwereld. Nu introduceert ook Pöttinger zijn eerste Jumbo-wagen die bovendien beschikt over een powerbandaandrijving.

P%C3%B6ttinger+introduceert+opraapwagen+met+bewegende+voorwand
© Frits Huiden

Lely begon er rond 2012 al mee met de Tigo XR. Daarna volgde Krone met de ZX-serie in 2015. En nog later kwamen Bergman met de Shuttle en Strautmann met de Magnon. Nu lijken ook de laatste grote merken overstag te gaan. Van merken als Claas, Schuitemaker en Pöttinger circuleren al een tijdje beelden en schetsen van hun prototypes met beweegbare voorwand.

Voor Pöttinger is na een periode van testen dit jaar het moment van introductie. Dit seizoen heeft importeur Duport uit Dedemsvaart dan ook de eerste twee wagens van de derde generatie Jumbo 7000-serie in Nederland rijden als demo. Er zijn zes modellen van 38 tot 57 kuub. De Jumbo 7380 van 40 kuub staat op een parabool geveerd tandemonderstel met 800/45-26.5-banden. Hydropneumatische vering met 800/45R30.5-banden is een optie.

Buiten wat extra gewicht om heeft de wand vooral voordelen. Tijdens het laden reageert deze door via de laadautomaat met de bodemketting mee naar achteren te kantelen. Zo wordt het gras meer samengedrukt. Dat gebeurt tijdens een vracht misschien wel twintig keer.

Meer volume, samenpersen en snel lossen


De bodemketting eerst terugdraaien is niet meer nodig door de sterke powerbandaandrijving.
De bodemketting eerst terugdraaien is niet meer nodig door de sterke powerbandaandrijving. © Frits Huiden

De voorwand is in drie standen van persdruk instelbaar. Wanneer de bak bijna vol is, kantelt de wand naar voren richting de trekker. Zo kan de Jumbo 7380 zijn laadruim boven de pick-up met 4,3 kuub vergroten, terwijl de wagenlengte gelijk blijft. De bodem is vooraan met 25 centimeter verlaagd om makkelijker te kunnen laden.

Ook bij het lossen heeft de voorwand een functie door de lading als een schuifwagen naar buiten te drukken om zo sneller te lossen. Het snelle lossen is een van de sterkste punten voor de Jumbo. Naast de hulp van de voorwand, is de bak conisch en daardoor achteraan beide kanten 3 centimeter breder.

In plaats van een scheepsketting met nestwielen, is gekozen voor een bodemketting met vlakke schakels. Deze heeft een trekkracht van 13 ton en een enorme loopsnelheid van 35 meter, in plaats van de standaard 18 meter per minuut. Op de twee loswalsen (derde is optie) wordt dan ook een fors toerental gezet van 1.000 toeren per minuut.


Mechanisch aangedreven walsen

De walsen zijn mechanisch aangedreven en kunnen maar liefst 250 pk overbrengen. De bodemketting eerst een stukje terugdraaien blijkt niet meer nodig. De Steyr Terrus CVT moet er flink voor optoeren, maar de wagen is inderdaad in een mum van tijd leeg als we een paar vrachten doen in Noord-Holland.

Volgens Pöttinger duurt het een minuut en is dat 30 procent sneller dan voorheen. Ook nieuw voor Pöttinger: de bodem is niet meer van hardhout maar van staal. Pöttinger hield als een van de laatste fabrikanten vast aan houten bodems.

De aandrijving van de Pöttinger is een van de belangrijkste troeven. In plaats van een volledig mechanische overbrenging, is er nu na de aftakas een 30 centimeter brede powerbandoverbrenging naar de invoerrotor. Deze kan een vermogen overbrengen tot maar liefst 500 pk.


De powerband voor vermogens tot 500 pk werkt als demper bij piekbelastingen.
De powerband voor vermogens tot 500 pk werkt als demper bij piekbelastingen. © Frits Huiden

Grote voordeel is dat bij proppen gras of andere zware belasting de band als demper werkt op piekbelastingen naar de rest van de aandrijving. De slipkoppeling is overbodig geworden. Het beperkt slijtage en geeft meer comfort.

De powerband drijft behalve de snijrotor en loswalsen ook de hydromotor aan voor de gestuurde pick-up. Deze werd eerder volledig mechanisch aangedreven. Daardoor is hij ook af te stellen op de rijsnelheid van de trekker. Tegelijk kan hij ook op een vast toerental oprapen.


Zeven tandenbalken

Er lopen nu zeven in plaats van acht tandenbalken door de curvebaan. En hij is met 2,3 meter breedte 6 centimeter smaller geworden. De steunwielen hoeven niet meer hydraulisch te worden ingeklapt. Een optie blijft dit wel. Ook twee nalooprollen zijn optioneel.


De pick-up is in een kwartiertje te demonteren voor werk als silagewagen.
De pick-up is in een kwartiertje te demonteren voor werk als silagewagen. © Frits Huiden

Bijzonder is dat de pick-up in vijftien minuten is te demonteren voor gebruik als silagewagen. Het scheelt 500 kilo en 30 centimeter bodemvrijheid. Er wordt een karretje geleverd om de pick-up onder de wagen vandaan te rijden.

Pöttinger heeft ook gewerkt aan de invoercapaciteit. De snijrotor is flink gegroeid in diameter van 80 centimeter naar 85 centimeter. Daarbij is hij 10 centimeter breder geworden. Er zijn nu 48 in plaats van 45 messen te plaatsen. In theorie is het gras zo op een lengte van 34 millimeter te snijden. Afhankelijk van de uitvoering gaat een compleet uitgevoerde wagen zo'n 130.000 euro kosten.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    13° / 6°
    20 %
  • Zaterdag
    14° / 4°
    20 %
  • Zondag
    12° / 8°
    20 %
Meer weer