Vee&Logistiek wil duidelijke normen voor controles hittestress
Het hitteprotocol van de Nederlandse veetransporteurs moet uitgangspunt zijn als de overheid gaat controleren op hittestress bij dieren op transport. Die oproep doet Vee&Logistiek Nederland.
![Vee%26amp%3BLogistiek+wil+duidelijke+normen+voor+controles+hittestress](https://cdn.nieuweoogst.nu/public/image/320x205/186625.jpg)
In het protocol van de veetransporteurs staat namelijk exact omschreven aan welke regels veetransporteurs zich moeten houden om het welzijn van dieren zo goed mogelijk te waarborgen, als de temperaturen extreem hoog of laag zijn.
Door het protocol te erkennen en op waarde te schatten, maakt de overheid het de sector mogelijk verdere stappen te zetten in het voorkomen van hittestress tijdens veetransport, stelt de organisatie.
Willekeur
Veetransporteurs worden door het ontbreken van duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde normen regelmatig geconfronteerd met boeterapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die zijn gebaseerd op de individuele interpretatie van NVWA-dierenartsen over hittestress bij dieren. Daardoor ontstaat willekeur. Zo kan het gebeuren dat een chauffeur alle afspraken uit het hitteprotocol heeft nageleefd, maar toch een boete krijgt omdat een dierenarts vindt dat de dieren hittestress hebben.
Daarom roept Vee&Logistiek Nederland de overheid op in het handhavingsbeleid de mate waarin een veetransporteur de afgesproken maatregelen heeft getroffen, tot uitgangspunt te nemen. Die afspraken zijn duidelijk en verifieerbaar.
Werkroosters aanpassen
Om het welzijn van de dieren onder warme omstandigheden te kunnen waarborgen, is ook op andere terreinen medewerking van de NVWA nodig. Zo moeten de werkroosters van de NVWA en de andere toezichtsdiensten aangepast kunnen worden.
Een van de maatregelen uit het hitteprotocol is namelijk dat dieren bij een temperatuur van 27 graden Celsius of meer eerder op de dag worden getransporteerd. Maar dan moet er ook op een vroeger tijdstip worden gekeurd. Dit geldt voor het vervroegen van aanvoertijden of het verplaatsen van middagshifts bij slachterijen, maar zeker ook bij exportcertificering van vee dat is bestemd voor het buitenland.
In dat kader pleit Vee&Logistiek Nederland voor het verruimen van de mogelijkheden voor stalkeuring en het verplaatsen van de inzet van NVWA-keuringsartsen bij vroege exportkeuringen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
![Melkveehouders Tiggeloven voeren mengkuil met gewalste grondstoffen](https://cdn.nieuweoogst.nu/public/image/320x205/239876.jpg)
!['Betere vertering geeft meer melk'](https://cdn.nieuweoogst.nu/public/image/320x205/240190.jpg)
![Spankap maakt het mogelijk om mestsilo opnieuw te gebruiken](https://cdn.nieuweoogst.nu/public/image/320x205/240211.jpg)
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 6480 Dyna-6
2006, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6215R (RL) #30502
Gebruikt, P.O.A.
-
Krone 1302-12T getrokken schudder
2006, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (WD) #27416
Gebruikt, € 5.644
Vacatures
Laboratorium- / Stalmanager KI Nederland (in opleiding)
Topigs Norsvin - Zuiveling 5, Lienden
"Wij zoeken jou, natuurlijk!" Een gedreven veldmedewerker met oog voor gezonde landbouw.
Coöperatie Natuurrijk Limburg - Roermond
Programmaleider Biodiversiteit en Circulaire Samenleving (32 uur)
De natuur en Milieufederaties - NL
Deskundig lid (pachterszijde) voor de Pachtkamer en de Centrale Grondkamer
de Rechtspraak - Leeuwarden
Agro Contracter
Cosun Beet Company - NL
Weer
-
Zondag22° / 14°25 %
-
Maandag25° / 13°20 %
-
Dinsdag27° / 14°10 %