Steyr+maakt+zich+los+van+Case+IH
Achtergrond
© Frits Huiden

Steyr maakt zich los van Case IH

Steyr gaat een eigen koers varen. Het merk stamt uit 1947 en werd in 1996 ingelijfd bij Case Corporation. In 1999 ging Case samen met New Holland in CNH, een Fiat-onderdeel. In de loop der jaren werden de drie merken steeds verder geïntegreerd, wat ten koste ging van de eigen identiteit. Zeker Case IH en Steyr waren met hun gemeenschappelijke modellen uit St Valentine evenknieën van elkaar.

In 2019 gaf CNH al via het zogenoemde Transform 2 Win-plan aan de merken meer te willen gaan scheiden. Zowel in de organisatie als op dealerniveau. Steyr moet het premiummerk worden van CNH. In de Benelux zullen daar de eerste tekenen van zichtbaar worden, met de oprichting van een businessunit voor Steyr in Swifterbant, dat losstaat van de daar aanwezige bedrijvigheid rondom Case IH.

Voor deze businessunit van Steyr Benelux is dan ook een nieuwe directeur aangesteld: Tjörven van de Velde, voormalig marketingmanager Benelux voor zowel Case IH als Steyr. Ook worden er specialisten aangesteld die alleen aan de Steyr-producten werken.


Aparte modellen

De plannen gaan verder dan alleen het merkonderscheid op verschillen in uiterlijk en bediening. 'Er komen aparte modellen met eigenschappen en technieken die niet voor de andere merken beschikbaar zullen zijn. De trekkers moeten vooroplopen in techniek en comfort', zegt Van de Velde. 'Een voorbeeld is de cabinevering op pneumatiek op de Absolut CVT Steyr. En ook elektrificatie is in beeld.'

We verlangen naar meer exclusiviteit voor het merk

Tjörven van de Velde, directeur businessunit Steyr Benelux

Steyr zal niet zo'n uitgebreide oogstmachine en werktuigenlijn krijgen als New Holland en Case IH. 'Toch wil het merk op nieuwe markten wel gaan samenwerken met onafhankelijke fabrikanten. Concrete voorbeelden zijn er nog niet. Behalve dan een klant die zijn vierkante balenpers al in Steyr-kleuren heeft besteld', lacht Van de Velde.


Meer scheiding bij dealers

Steyr wil ook meer scheiding brengen tussen de merken bij de dealers. Die voeren nu vaak in de eerste plaats Case IH en nemen Steyr in het kielzog mee. Dit is immers ook in de verkoopverhoudingen voor Nederland de situatie.

De afgelopen jaren verkocht Case IH in Nederland vrij stabiel tussen de 300 en 380 trekkers. Brancheorganisatie Fedecom registreerde tussen de 50 en 70 trekkers per jaar, vooral te danken aan een harde kern Steyr-liefhebbers.


Tjörven van de Velde is de nieuwe directeur voor de businessunit van Steyr Benelux.
Tjörven van de Velde is de nieuwe directeur voor de businessunit van Steyr Benelux. © Frits Huiden

Ter vergelijking: New Holland was jarenlang marktleider in Nederland met 600 tot 800 trekkers per jaar. In de nieuwe situatie zullen dealers worden gevraagd meer een eigen identiteit te geven aan Steyr. Denk aan een apart showroomgedeelte of aparte verkoopkanalen.

Van de Velde: 'We willen zeker geen dealers afstoten, maar verlangen wel meer exclusiviteit voor Steyr. Dat kan ook worden bereikt via nieuwe samenwerkingsverbanden tussen de huidige dealers. Misschien kunnen we zo de ene dealer op Steyr zetten terwijl de andere doorgaat met Case IH. Daarbij ben je ook afhankelijk van natuurlijke barrières in verkoopgebieden, zoals snelwegen en rivieren. Het is afwachten hoe zich dat ontwikkelt.'

Weer

  • Donderdag
    21° / 14°
    20 %
  • Vrijdag
    20° / 13°
    60 %
  • Zaterdag
    21° / 13°
    50 %
Meer weer