FruitMasters%3A+%27Nederlands+fruit+heeft+marktkansen+ver+weg+en+dichtbij%27
Interview
© William Hoogteyling

FruitMasters: 'Nederlands fruit heeft marktkansen ver weg en dichtbij'

Fruittelerscoöperatie FruitMasters schrijft in het jaarbericht 2020 dat er volop kansen zijn op de afzetmarkt voor hard- en zachtfruit. Operationeel directeur Adriaan Vis vindt dat het voor de marktpositie van de Nederlandse fruitteelt wel van belang is om het assortiment up-to-date te houden.


Wat bedoelt u met een assortiment dat up-to-date is?

'Bij hardfruit geloven wij in de juiste balans tussen vrije rassen en clubrassen. We zijn ervan overtuigd dat een fruitteler het met bijvoorbeeld alleen Jonagold niet meer redt, maar dat er naar een goede mutant als Elstar altijd vraag is. Als het gaat om rassenkeuze en het op tijd vervangen van aanplanten, moet de kwaliteit voorop staan.'

Als aanbieder van fruit luisteren we naar de markt en werken we voortdurend aan ons onderscheidend vermogen

Adriaan Vis, operationeel directeur van FruitMasters

Hoe lijkt het aanbod van rassen?

'Als FruitMasters nemen we deel aan de European Fruit Cooperation (EFC). Deze organisatie volgt wereldwijd de ontwikkeling van nieuwe rassen. Daarom weten we wat in de pijplijn zit en kunnen we ook interessante rassen in onze eigen proeftuin testen.

'Bij appel zijn naast Kanzi ook Tessa en SunSpar exclusief voor onze leden. Door de jaren heen is de prijsvorming van dit soort clubrassen constanter en op een hoger niveau dan die van de vrije rassen.'
Bij peren ziet FruitMasters kansen voor verre export. Kunt u dat toelichten?

'Al vanaf het begin, na het openen van de grenzen, zijn wij actief in Azië. De afgelopen jaren is het volume aan Conference-peren voor de verre export alleen maar toegenomen. Het rendement is goed. In China bijvoorbeeld worden onze peren beschouwd als een premiumproduct voor het topsegment. En daar horen ook aantrekkelijke prijzen bij.'


Jullie hebben geïnvesteerd in een nieuwe sorteerlijn voor blauwe bessen. Waarom was dat noodzakelijk?

'We zien een sterke omzetgroei bij blauwe bessen vanwege de gezondheidstrends. Voor de jaarrondlevering was uitbreiding van de capaciteit en dus een nieuwe lijn gewenst. We maken zoveel daarvoor zoveel mogelijk gebruik van Nederlands product. We vullen dat aan met import uit onder meer Zuid-Spanje, Argentinië en Chili.'


Wat is de strategie van FruitMasters voor het benutten van marktkansen?

'Wij hebben van oudsher goede relaties met de fruithandel en Europese retailorganisaties. Daar hebben we voor een deel ook de goede financiële resultaten in het coronajaar 2020 aan te danken.

'Wij vinden het verder altijd belangrijk om goed naar de wensen van de markt te blijven luisteren en als aanbieder voortdurend te werken aan ons onderscheidend vermogen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    21° / 9°
    10 %
  • Zaterdag
    23° / 13°
    35 %
  • Zondag
    25° / 16°
    40 %
Meer weer