Dewulf+lanceert+Enduro%2Dvierrijige+aardappelrooier
Achtergrond
© Niels van der Boom

Dewulf lanceert Enduro-vierrijige aardappelrooier

De vierrijige Enduro staat niet op rupsen zoals de Kwatro van Dewulf, maar op zes wielen. Het zwaartepunt van de 27 ton wegende rooier ligt verder naar achteren om de voorwielen en aardappelrijen te ontzien.

Dewulf introduceerde in 2005 in het Belgische Roeselare een zelfrijder met drie assen en een bunker van 15 ton, de Potato4ce. De markt was er nog niet klaar voor. In 2010 zette Dewulf een volgende stap in het vierrijersegment met de Kwatro met twee Claas Terratrac-rupsbanden voor en een achterwiel in het midden.

De Kwatro die frontaal rooien combineert met een klassieke zeefweg, sloeg beter aan. Toch stak Dewulf sinds 2018 nog eens twee jaar ontwikkeling in wederom een drieasser waarbij achter de voorwielen wordt gerooid. Resultaat is de Enduro-rooier.


Tekst gaat verder onder video.

Het meeste van het 27 ton leeggewicht ligt op de pendelende achteras die door Dewulf 'Soil-Saver' wordt genoemd. Met een volle bunker (10 ton) en een geheven loofklapper zou er slechts 4 ton op de vooras rusten. Daardoor kunnen de voorwielen kleiner blijven en de rooier 20 centimeter korter.

Geen vernauwingen tussen de verschillende zeefmatten

Bovendien worden de rijen door de wielen tussen loofklapper en rooier nu minder verdicht. De 14,95 meter lange rooier heeft een buitenste draaicirkel van 8,9 meter. De optionele Alliance 270/95 R48 VF-voorbanden sturen 60 graden. De Michelin 750/65 R26 VF-achterbanden op de achterste as hebben een stuuruitslag van 30 graden.


Geen vernauwingen

De rooibek is te krijgen met diabolo's, hydraulisch aangedreven snijschijven of een combinatie daarvan. Optioneel zijn er automatische dieptecontrole en automatische sturing. De eerste graafmat is verder opgedeeld in twee delen van elk 1,46 meter breed, gescheiden door een hydraulisch aangedreven torpedo om ophoping van loof te vermijden. Door de tweedeling zijn er ook twee in plaats van vier rijen te rooien.


De rooibek is te krijgen met diabolo’s, hydraulisch aangedreven snijschijven of een combinatie.
De rooibek is te krijgen met diabolo’s, hydraulisch aangedreven snijschijven of een combinatie. © Niels van der Boom

Bijzonder is dat er tussen de eerste, tweede en derde zeefketting nergens een vernauwing van het reinigingskanaal is. Dat moet de kans op verstoppingen minimaliseren. In de graafmat is een sterklopper een optie en de zeefband heeft standaard twee excentrische kloppers.


Capaciteit elevator 200 ton per uur

Na de standaard twintig axiaalrollen komen de aardappelen op de 'Fill-Tastic'-ringelevator. Deze zou een capaciteit hebben van 200 ton per uur. De elevator neemt de aardappelen mee in brede geperforeerde zakken. Een sensor controleert de vulgraad van deze zogeheten meenemers.

Achter de ringelevator hangt over de volle breedte een egelband om loof en losse grond te scheiden. De reinigingsunit is in een helling te zetten tussen de 0 en 12 graden, afhankelijk van de reinigingsbehoefte. Deze module is via een bypass-systeem ook volledig buiten werking te zetten.


De ‘rijdend lossen bunker’ van 10 ton ofwel 15,4 kuub bestaat uit twee delen.
De ‘rijdend lossen bunker’ van 10 ton ofwel 15,4 kuub bestaat uit twee delen. © Niels van der Boom

De 'rijdend lossen bunker' bestaat uit twee delen en heeft 10 ton aan laadvermogen ofwel 15,4 kuub inhoud. Iets minder dan op de Kwatro. Na de bunkervloer is er een spijlenketting voor het zeven van de laatste grond.


Over rijen heen lossen

Handig is dat er over vier aardappelrijen heen is te lossen in een naastrijdende kieper. Dat komt van pas bij het openbreken van percelen. Ook kan de top van de afvoerelevator apart kantelen om onderin de kieper te lossen, voor een zo klein mogelijke valhoogte. De minimale loshoogte is 2,6 meter en de maximale loshoogte is 4,2 meter.

In de Claas Vista-cabine is een nieuwe armleuning met multihendel, de N-Joystick, geplaatst in combinatie met een nieuwe touchscreen. De ergonomie en toegankelijkheid door de lay-out van de menu's in de terminal zijn naar een hoger plan getild. De N-Joystick zal later ook op de andere rooiers zijn te vinden.


In de Claas-cabine is een nieuwe armleuning met joystick en groter touchscreen.
In de Claas-cabine is een nieuwe armleuning met joystick en groter touchscreen. © Niels van der Boom

De software heeft Dewulf zelf ontwikkeld. Aan software voor opbrengstmeting wordt nog gewerkt. Aan de rechter cabinestijl hangen drie monitoren om via gedeelde schermen maar liefst twaalf camerabeelden te bekijken. Via de pedalen zijn de zes wielen te besturen, waarmee de machine ook in hondengang kan rooien.


Dikke Scania-motor

Prominent aanwezig rechts naast de cabine is de 725 liter dieseltank en 60 liter AdBlue-tank. Beide zijn via een losse ladder bereikbaar om te vullen. Ook de krachtbron, een 450 pk Scania Stage V-motor, de intercooler en andere koelcircuits zijn rechtsachter aan de kant van de losbunker te bereiken.

Tijdens het rooien draait de Scania tussen de 1.250 en 1.750 toeren. Op de weg met maximaal 32 kilometer per uur draait hij 1.550 toeren. De Enduro is vanaf volgend jaar te krijgen vanaf grofweg 450.000 euro.

Weer

  • Woensdag
    10° / 6°
    70 %
  • Donderdag
    8° / 6°
    70 %
  • Vrijdag
    7° / 4°
    50 %
Meer weer