EU+wil+transport+dieren+sterk+verminderen
Nieuws
© Twan Wiermans

EU wil transport dieren sterk verminderen

De Europese Commissie wil het aantal diertransporten in de Europese Unie sterk terugbrengen. Dat stelde eurocommissaris Janusz Wojciechowski tijdens een hoorzitting van de parlementaire enquêtecommissie voor diertransporten van het Europees Parlement.

Via het nieuwe GLB wil de commissie regionalisering, lokale productie en korte ketens stimuleren, liet de commissaris weten. Ook werkt de commissie aan een Europees label voor dierenwelzijn waarbij ook wordt gekeken naar het transport van dieren.

Het is geen goede zaak dat biggen over meer dan 1.000 kilometer door Europa vervoerd worden en de grondstoffen voor het voer van die dieren vervolgens helemaal uit de Verenigde Staten komt, vindt Wojciechowski.

De commissie wil net als Duitsland, op dit moment voorzitter van de Europese Unie, terug naar meer regionale slachthuizen en verwerkingsbedrijven. Daar kwam wel kritiek op. Verschillende Europarlementariërs wezen de eurocommissaris erop juist Europees beleid eraan heeft bijgedragen dat kleinere regionale slachthuizen hun deuren moesten sluiten. Enerzijds door productie tegen een zo laag mogelijke kostprijs en anderzijds door strikte Europese wetgeving.


Toename van productie

Wojciechowski erkende dit. Verder kreeg hij kritiek van met name linkse partijen dat het nieuwe GLB toename van de vleesproductie in Europa stimuleert. Zij willen juist dat de consumptie van vlees in Europa naar beneden gaat.

Volgens Wojciechowski is het vergroten van de vleesproductie geen doel van Europees beleid. 'Ik ben het er wel mee eens dat Europees beleid heeft bijgedragen aan centralisatie van verschillende typen producties in Europa. De Europese Commissie wil zich echter niet mengen in de keuze van consumenten voor hoeveel vlees ze eten.’

‘Wel is voorlichting aan consumenten over dierlijke producten belangrijk, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken’, vervolgde de landbouwcommissaris. ‘Transparantie over waar producten vandaan komen en de productiewijze, is heel belangrijk.' Wojciechowski pleit voor zowel regionale afzet als regionale aanvoer van grondstoffen.

Innovaties als mobiele slachtunits, zodat dieren op het boerenerf geslacht kunnen worden en helemaal niet meer getransporteerd hoeven te worden, is ook een doel van de eurocommissaris. 'We zetten erop in dat er meer voor wordt gekozen om het vlees te transporteren, in plaats van de levende dieren.'


Nadelen regionalisering

Er zijn parlementseden die zorgen hebben over dit beleid. Het liberale parlementslid Asger Christensen uit Denemarken vreest dat de regionalisering die de Europese Commissie voor ogen heeft grote gevolgen heeft voor zeugenhouders in zijn land. Biggen uit Denemarken worden afgezet in heel Europa. De Deen vroeg aandacht voor innovatie en techniek om het transport van dieren verder te verbeteren en riep op om als politiek niet te veel in te grijpen in marktmechanismen.

Wojciechowski erkende dat er verschillende landen zijn met een grotere productie van bepaalde soorten vlees dan de nationale vraag naar die producten. 'Waar een gemiddeld bedrijf in Denemarken 3.700 vleesvarkens heeft, zijn dat er drie in Roemenië. Denemarken produceert veel meer varkens dan wat er nodig is in eigen land. Hetzelfde geldt voor runderen in Ierland. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.'

Toch is landbouwcommissaris ervan overtuigd dat het goed zou zijn als vleesvarkenhouders in Europa vaker zorgen voor eigen biggen, zodat er minder transportbewegingen nodig zijn.

Weer

  • Maandag
    4° / -2°
    20 %
  • Dinsdag
    5° / -1°
    40 %
  • Woensdag
    5° / 0°
    20 %
Meer weer