Werken op hoogte met Fendt Cargo T955

Landbouwmachinebouwer Fendt heeft de verreiker van het Duitse Sennebogen in het programma opgenomen. Een machine met een in hoogte verstelbare cabine. Dat vergroot het zicht op het werk, zo blijkt tijdens een proefrit met de Cargo T955.

Werken+op+hoogte+met+Fendt+Cargo+T955
© Gertjan Zevenbergen

Tijdens de landbouwmachinetentoonstelling Agritechnica vorig jaar november in het Duitse Hannover liet de Duitse trekkerbouwer Fendt de Cargo T955 al zien: een verreiker. De fabrikant had nog geen telescoooplader in het programma.


Maar Agco-directeur Martin Richenhagen, die naast Massey Ferguson en Valtra Fendt onder zijn hoede heeft, stak nooit onder stoelen of banken dat hij graag een dergelijke machine aan het pakket zou willen toevoegen.


Afwijken van gangbare machines

Dat Fendt de machine zelf zou ontwerpen, leek uitgesloten. Daarvoor is het aantal verreikers dat het merk zou kunnen verkopen te klein. Dezelfde verreiker aan het programma toevoegen die concerngenoot Massey Ferguson al voert, gaat de Agco-topman een stap te ver. Een Fendt-machine moet nu eenmaal op technisch vlak afwijken van de gangbaar verkrijgbare machines.

Werken met de cabine in de hoogste positie is wel even wennen

Zo kwam Fendt uit bij Sennebogen, een fabrikant van verreikers in Straubing, een plaats in de Duitse deelstaat Beieren. Een plaats op ruim 200 kilometer afstand van de Fendt-fabriek in Marktoberdorf. Dat schept een vertrouwensband.


Beweegbare cabine

Bijten doen de fabrikanten elkaar niet. Sennebogen verkoopt zijn verreikers voornamelijk in de industrie. Vooral overslagbedrijven zijn gecharmeerd van de laders van het merk. Dat is niet zo vreemd. De verreikers en dus ook de machine die Fendt in het programma opneemt, zijn namelijk voorzien van een in hoogte beweegbare cabine.


De giek is voorzien van Z-kinematiek. Dat geeft meer kracht tijdens het laden van de bak.
De giek is voorzien van Z-kinematiek. Dat geeft meer kracht tijdens het laden van de bak. © Gertjan Zevenbergen

Maximaal komt de machine op zichthoogte 4,25 meter boven de grond. Daardoor heb je veel zicht op het werk. Wie kiepers vol schept met compost, vrachtwagens laadt met stro of een voermengwagen vult, heeft daar veel voordeel van. Je kunt precies zien waar die lading terechtkomt.


Wennen

Maar aan die hoge positie moet je wel even wennen. Zeker als de verreiker niet helemaal waterpas staat, bekruipt de chauffeur het gevoel dat de machine elk moment kan kantelen. Maar een blik op de stabiliteitsmonitor geeft aan dat dit bij lange nog niet het geval is.


Met twee drukknoppen in de cabine kun je met de voet de cabine heffen of juist laten zakken.
Met twee drukknoppen in de cabine kun je met de voet de cabine heffen of juist laten zakken. © Gertjan Zevenbergen

De cabine hoeft tijdens het werk overigens niet continu op zijn hoogste stand te staan. Het is ook mogelijk om deze ergens halverwege te laten zweven. Zweven ja, want de cabine veert namelijk door gebruik te maken van een stikstofbol in een hydraulische cilinder.


Een stikstofbol dempt de bewegingen van de cabine. Daardoor kan de bestuurder comfortabel werken.
Een stikstofbol dempt de bewegingen van de cabine. Daardoor kan de bestuurder comfortabel werken. © Gertjan Zevenbergen


Zicht

Door de cabine een klein stukje – 30 tot 40 centimeter – op te tillen, los je meteen het grootste manco op van de meeste verreikers: het slechte zicht op de rechterkant van de machine. Je kunt bij deze machines van niet of slecht over de giek of de motorkap kijken.

Door de cabine iets in hoogte te verstellen, kijk je eroverheen en heb je dus goed zicht rondom. Dat maakt de machine ook veiliger. Je kunt omstanders namelijk goed zien.


De Fendt Cargo T955 heeft geen dashboard naast de stuurkolom. Daardoor is het zicht naar beneden tijdens het werk goed genoeg.
De Fendt Cargo T955 heeft geen dashboard naast de stuurkolom. Daardoor is het zicht naar beneden tijdens het werk goed genoeg. © Gertjan Zevenbergen

Tegelijkertijd kan Sennebogen daardoor een hogere motorkap monteren. Daardoor krijgt de motor meer ruimte en frisse lucht. Dat komt de koeling ten goede. Tegelijkertijd is de 103 kilowatt (140 pk) viercilinder krachtbron goed bereikbaar voor het onderhoud.


FPT-motor

Hoewel je zou verwachten dat Fendt een AgcoPower-motor zou laten monteren in de verreiker, is onder de motorkap een FPT-motor te vinden. Vooralsnog neemt Fendt maar één type af van Sennebogen. De fabrikant heeft er ook niet meer in het programma.


De FPT-motor ligt onder een hoge motorkap. Dat maakt koelen, maar ook het onderhoud gemakkelijk.
De FPT-motor ligt onder een hoge motorkap. Dat maakt koelen, maar ook het onderhoud gemakkelijk. © Gertjan Zevenbergen

De machine krijgt de Fendt-stickers en Fendt-kleur, een trekhaak en landbouwbanden. Verder verandert er weinig aan het basismodel van Sennebogen.


Tilvermogen

De Cargo T955 tilt maximaal 5,5 ton en haalt een hoogte van 8,5 meter. Op die hoogte tilt de machine nog steeds 2,4 ton. Op de weg rijdt de hydraulisch aangedreven machine standaard 20 kilometer per uur. Een versie van 40 kilometer per uur is optioneel verkrijgbaar.


Landbouwbanden en een trekhaak zijn de belangrijkste veranderingen die Fendt liet aanbrengen aan de Sennebogen-verreiker.
Landbouwbanden en een trekhaak zijn de belangrijkste veranderingen die Fendt liet aanbrengen aan de Sennebogen-verreiker. © Gertjan Zevenbergen

Door de Cargo T955-verreiker aan het leveringsprogramma toe te voegen, is Fendt weer een stapje dichter bij het full-linerschap.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer