Vakgroepvoorzitter: 'Sloopregeling nertsenhouderij blijft karig'

De deze week aangekondigde aanpassing van de de Regeling subsidiëring sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij is 'noodzakelijk maar karig'. Dat stelt voorzitter Martijn Pijnenburg van de LTO-vakgroep Nertsenhouderij.

Vakgroepvoorzitter%3A+%27Sloopregeling+nertsenhouderij+blijft+karig%27
© Nieuwe Oogst

De regeling houdt in dat de hoogte van de subsidie voor sloop is gewijzigd van 50 naar 100 procent van de subsidiabele kosten. Ook geldt de regeling nu voor het slopen en afvoeren van de inventaris en omheining.

Verder is het gemakkelijker geworden om een aanvraag in te dienen en is de termijn voor het uitvoeren van de gesubsidieerde sloop- of ombouwwerkzaamheden verlengd tot drie jaar. Voor veel nertsenhouders was het ene jaar in de oorspronkelijke regeling onvoldoende.
De maximumbedragen zijn ook aangepast. Aanvankelijk gold een maximumbedrag per locatie. Nu is het variabel. Het bedrag wordt berekend op basis van het aantal fokteven. Zo kunnen grotere locaties rekenen op een hoger maximumbedrag.


'De oorspronkelijke sloop- en ombouwregeling schoot tekort. Nertsenhouders konden en wilden niet aan de regeling voldoen. Slechts de helft van de sloopkosten werd vergoed. Dan ben je verplicht om te stoppen met je bedrijf en moet je nog een groot deel van de sloopkosten zelf opbrengen', legt Pijnenburg uit.

Kosten fors gestegen

De sloopregeling maakt onderdeel uit van de Wet verbod pelsdierhouderij zoals die destijds is aangenomen. De verhoging van het percentage dat voor subsidie in aanmerking komt, komt volgens het ministerie van LNV mede door het feit dat de daadwerkelijke kosten voor sloop en ombouw de laatste jaren fors zijn gestegen.

Dat het percentage in de sloopregeling is verhoogd van 50 naar 100 noemt Pijnenburg op zich een goede stap. Maar hoewel ook de maximumbedragen zijn aangepast aan de bedrijfsgrootte, blijft er volgens hem weinig over. 'Ondernemers moeten een offerte en een factuur overhandigen om in aanmerking te komen voor de subsidie. En dan toch tot een bepaald maximum.'


Hoewel de regeling royaler klinkt, is dat niet helemaal het geval, stelt de LTO-vakgroepvoorzitter. 'Het totale bedrag dat voor de regeling is uitgetrokken, is hetzelfde gebleven.' Hij geeft ook aan dat LTO al enkele jaren strijdt voor deze wijzigingen.

Een woordvoerder van LNV benadrukt dat de sloop- en ombouwregeling losstaat van een eventuele stoppersregeling. Laatstgenoemde regeling wordt op dit moment door het kabinet onderzocht.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer