Meer+ruimte+in+de+afzet+voor+rode+Doyenn%C3%A9
Achtergrond
© The Greenery

Meer ruimte in de afzet voor rode Doyenné

Het areaal Sweet Sensation kan volgens The Greenery de komende jaren met 50 tot 100 hectare uitbreiden. De afzetcoöperatie ziet zowel in Europa als ook daarbuiten voldoende perspectieven voor het rode perenras op de afzetmarkt.

Sweet Sensation is een rode mutant van het perenras Doyenné du Comice. De mutant werd in het begin van de jaren negentig gevonden in een boomgaard bij een perenteler in Noord-Holland. Sinds 2012 heeft The Greenery de licentierechten van deze rode peer.

Samen met een telerswerkgroep coördineert de afzetcoöperatie de aanvoer, verwerking, opslag en afzet van Sweet Sensation. De peren die wel klasse I zijn maar niet aan de strikte eisen van Sweet Sensation voldoen, worden binnen het concept in de markt gezet onder de merknaam Sweet Dored.

The Greenery schrijft in een nieuwsbericht dat de laatste Sweet Sensation van Nederlandse bodem half maart zijn gesorteerd en verkocht. Telers en verkopers kijken tevreden terug op het afgesloten verkoopseizoen. Voor Sweet Sensation is een middenprijs gerealiseerd van 1,17 euro per kilo en voor Sweet Dored 0,97 euro per kilo.

Conceptras onttrekt zich aan bestaand marktmechanisme

Ton van Wiggen, verkoopleider bij The Greenery

Meerwaarde conceptrassen

Volgens verkoopleider Ton van Wiggen van The Greenery blijkt uit deze prijzen de meerwaarde van conceptrassen voor alle schakels in de keten. 'Dit ras onttrekt zich aan het bestaande marktmechanisme. De prijsvorming is nauwelijks seizoensafhankelijk en aantrekkelijker dan die van vrije perenrassen.'

Van Wiggen schat dat in Nederland ongeveer zo'n 215 hectare is aangeplant met Sweet Sensation. De aanvoer in volume kwam in 2019 uit op 6,5 miljoen kilo.

'Bij de start van het concept waren er plannen om het areaal Sweet Sensation gestaag te laten doorgroeien tot zo'n 400 hectare', zegt Van Wiggen. 'Die uitbreiding is de laatste jaren echter wat gestagneerd, maar nu biedt de markt duidelijk mogelijkheden voor groei.'

Stevige bite

In het afzetkanaal doet Sweet Sensation het goed bij de retail in Duitsland, Frankrijk en het VK. Van Wiggen zegt in zijn toelichting op de markt dat de rode peer wordt gewaardeerd vanwege de goede smaak en de stevige bite. Bovendien zorgt de kleur voor onderscheid in het schap. In Nederland vallen de verkoopcijfers van Sweet Sensation nog wat tegen, erkent hij.

'De verbreding van ons klantenbestand is gericht op twee sporen. Aan de ene kant zien we in Europa kansen voor meer afzet van Sweet Dored als standaard rode peer. We hebben al een groot programma gedraaid bij Lidl in meerdere landen en dat is uitstekend verlopen.'

Verder ziet Van Wiggen buiten Europa mogelijkheden voor Sweet Sensation in onder meer Dubai en China. 'Naar die bestemmingen zijn afgelopen jaar al een aantal containers verscheept, totdat corona roet in het eten gooide.'

50 tot 100 hectare teeltareaal erbij

Bij uitbreiding van het teeltareaal voor Sweet Sensation denkt Van Wiggen aan 50 tot 100 hectare. Hij wijst erop dat het wel enkele jaren duurt voordat een substantiële productie kan worden gehaald van een nieuwe aanplant. Voor aanplant dit seizoen zijn volgens hem nog bomen beschikbaar. 'We zijn in gesprek met boomkwekers om te zorgen voor voldoende plantmateriaal.'

Lena Zevenbergen heeft samen met haar man een fruitteeltbedrijf in Numansdorp. Daar telen zij 3 hectare Sweet Sensation. Ze is ook voorzitter van de telerswerkgroep die samenwerkt met The Greenery om de teelt en afzet van Sweet Sensation in goede banen te leiden.

Zevenbergen vertelt dat voor het teeltrendement van het rode perenras een zo hoog mogelijke packout nodig is. Dit is het aandeel peren van de bruto-opbrengst dat als Sweet Sensation kan worden afgezet. Fruitteler Gert Huiskamp in het Overijsselse Welsum behaalde afgelopen jaar de hoogste middenprijs voor zijn Sweet Sensation, met een packout van 80 procent.

Ervaringen uitwisselen

'Als werkgroep informeren we Sweet Sensation-telers onder meer over teelttechnische zaken', zegt Zevenbergen. 'Op bijeenkomsten, of nu vanwege de coronaperikelen via een WhatsApp groep, wisselen we onderling ervaringen uit. Ons uitgangspunt is dat we van elkaar willen leren. Als telerswerkgroep zijn we erbij gebaat dat we allemaal zo goed mogelijk presteren in de teelt.'

Zevenbergen stelt dat de teelt van Sweet Sensation veel vergt van het vakmanschap van de telers. 'Het is nu eenmaal geen bulkproduct.' Vooral tijdens de oogst en verwerking is het volgens haar van belang dat bijvoorbeeld schuurschade op de vruchten wordt voorkomen.

'We plukken Sweet Sensation daarom in plastic kisten of in houten kisten die bekleed zijn met folie. Bij de snoei ligt de focus op een open boom voor een goede belichting van de vruchten.'

Koelen, sorten en verpakken

Na de oogst worden de Sweet Sensation-peren bewaard in koelcomplexen die The Greenery daarvoor aanwijst. Het sorteren en verpakken gebeurde afgelopen jaar op twee Brabantse fruitbedrijven.

'De organisatie van de afzet is goed verlopen', zegt Zevenbergen. 'We maken elk jaar weer slagen voor wat betreft efficiëntie. Door het maken van kwaliteitsrapporten bij inslag, kunnen partijen en klanten nu beter op elkaar aansluiten.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    16° / 13°
    60 %
  • Vrijdag
    14° / 9°
    70 %
  • Zaterdag
    14° / 8°
    50 %
Meer weer