Bart Kemp: 'Ook nieuwe actie bij Agractie'

Agractie Nederland lanceert een stickeractie voor het bevorderen van een eerlijke prijs voor de Nederlandse boeren. Dat zei Bart Kemp van Agractie Nederland in de studio van Nieuwe Oogst TV.

De actieclub heeft drie stickers ontworpen die boeren en betrokken burgers in supermarkten op producten kunnen plaatsen. Op de stickers staat de tekst 'niet duurzaam', 'geen eerlijke prijs voor de boer' of 'boervriendelijk'.

De consument moet zich met de actie bewust worden van de oorsprong en prijs van een product. In de categorie 'niet duurzaam' vallen volgens Kemp bijvoorbeeld vlees uit Brazilë of Australië, of tomaten uit Spanje.

Een stickervel van Agractie.
Een stickervel van Agractie. © Arie Meijer

Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel liet eind januari in de studio van Nieuwe Oogst weten dat het verboden is om stickers te plakken op producten in supermarkten. Plakken mag pas als het product is afgerekend bij de kassa.

'Agractie niet verantwoordelijk'

Bart Kemp zegt dat Agractie de actie alleen faciliteert, maar niet verantwoordelijk is voor de uitvoering. Op een instructieformulier dat wordt bijgevoegd bij de stickers staat vermeld: 'Wij geven advies, u bent zelf verantwoordelijk binnen de kaders van de wet te blijven.'

Stickersets zijn vanaf vanmiddag te bestellen via de website van de actiegroep. De actie loopt voor minimaal drie maanden.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    27° / 20°
    80 %
  • Zaterdag
    25° / 19°
    80 %
  • Zondag
    26° / 18°
    60 %
Meer weer