LTO tevreden met trekker op rondwegen
LTO kan instemmen met het trekkerkenteken als dat betekent dat deze straks ook op rondwegen mogen rijden. Ook moeten de administratieve lasten voor boeren en tuinders beperkt blijven.
Voor boeren en tuinders zijn een verhoging van de maximum snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 km/u en de komst van één loket voor ontheffingsverlening belangrijk, laat LTO Nederland weten in een reactie op het Kamerdebat over het trekkerkenteken.
De belangenorganisatie heeft zich er samen met Cumela en Fedecom voor ingezet om aan de invoering van deze richtlijn voor de sector relevante zaken te koppelen. LTO benadrukt dat het van belang is dat het wetsvoorstel in zijn geheel wordt aangenomen en dat de Tweede Kamer er geen zaken uit gaat halen.
Voor LTO is het belangrijk dat de administratieve lasten van de maatregel worden beperkt. De snelheidsverhoging maakt het mogelijk om (land)bouwvoertuigen over veiligere routes af te wikkelen. In plaats van over parallelwegen met fietsers en door stads- en dorpskernen kunnen wegbeheerders na invoering van de wet toestaan dat er ook over provinciale wegen en rondwegen mag worden gereden.
Overgangsperiode
Als zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met het wetsvoorstel, dan geldt een overgangsperiode tot 2025. Alle (land)bouwvoertuigen moeten na het van kracht worden van het wetsvoorstel vanaf 2025 een kentekenplaat voeren.
Nieuwe trekkers worden na inwerkingtreding van de wet direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben voor 2025 een kentekenplaat nodig.
Verkeersveiligheid
Alfred Jansen, portefeuillehouder Veiligheid & Pacht van LTO Nederland: ‘Dit wetsvoorstel is een goede zaak voor de verkeersveiligheid. Hierdoor kan landbouwverkeer veilig en beter worden afgewikkeld. Het wordt voor boeren makkelijker maar bovenal veiliger om met de trekker op de juiste plek te komen. Provincies, gemeenten en waterschappen kunnen met deze wet rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Dat is een significante verbetering voor de verkeersveiligheid in dorpen en de directe omgeving.’
De registratie-/kentekenplicht is niet van toepassing voor landbouwvoertuigen die het erf niet verlaten. De nieuwe regelgeving geldt evenmin voor fruitpluktreinen. De registratie- en kentekenplicht geldt ook voor bosbouwtrekkers, motorrijtuigen, mobiele machines en aanhangwagens met beperkte snelheid.
Trekkers van voor 1978 mogen een ‘klassieke’ blauwe kentekenplaat voeren. Ook worden oldtimers van 50 jaar en ouder vrijgesteld van de apk-plicht. Volgens de minister nemen dergelijke voertuigen nauwelijks nog deel aan het verkeer.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Splendimo 360M (1000rpm)
2018, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (SB) #49806
Gebruikt, € 3.289
-
Kuhn GA 9531+
Nieuw, P.O.A.
-
Case IH PUMA 160 CVX
2014, P.O.A.
Vacatures
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Weer
-
Zondag10° / 5°5 %
-
Maandag12° / 8°70 %
-
Dinsdag11° / 6°70 %