Boerenprotest breekt online records

De recente boerenacties genereerden 441 miljoen online pageviews. Een absoluut record, volgens mediabureau Clipit. Het bureau analyseerde de sociale media- en nieuwsmedia-aandacht op het web. En het sentiment eromheen.

Boerenprotest+breekt+online+records
© Tienke Wouda

Met meer dan 19.000 online berichten en een sentiment dat wisselde van negatief naar positief, spreekt het bureau van een zeer bewogen maand. Oprichter en mediastrateeg Paul Aelen van Clipit, zelf niet vies van boeren ('In het weekend ben ik hulpboer voor 26 koeien'), verklaart het boerensucces aan de hand van massa, momentum en digitaal vernuft.

'441 miljoen pageviews is ongekend en niet te vergelijken met andere recente nationale evenementen', stelt Aelen. In geld uitgedrukt omvat dit een campagne van vele miljoenen euro's aan gratis aandacht. Al vermoedt de strateeg dat in ieder geval een deel van de campagne is betaald door de sector, gezien de professionele aanpak.

Belangrijke discussie

De boeren wakkerden een belangrijke politieke, maar ook maatschappelijk relevante discussie aan, ziet Aelen. 'Online voerden ze die voornamelijk via Twitter, Facebook en in fora.' In de week van 30 september zag de mediastrateeg op sociale media oproepen van boeren om mee te doen met het protest.

'Er werden 820 berichten geplaatst. Op de protestdag van 1 oktober steeg dit aantal naar maar liefst 4.280 berichten', laat Aelen weten aan Nieuwe Oogst [zie grafieken hieronder, red]. 'Belangrijk te benadrukken: dit betreft dus alleen al de online sociale media en nieuwsmedia-aandacht, exclusief alle uitingen op radio, tv en kranten. Die kwamen er nog bovenop.'

Fileleed

Of je het nu wel of niet eens was met de boeren, we konden er letterlijk en figuurlijk niet omheen. 'Met de files in het vooruitzicht, verwachtten we een negatief sentiment', schetst Aelen. Toch bleek Nederland minder aanstoot te nemen aan fileleed dan verwacht.

'Slechts 12 procent van de online berichten was negatief.' Midden oktober is er een verschuiving naar een negatief sentiment, maar enkele dank-initiatieven hielpen. 'Het boerenontbijt en de reparatie van het Malieveld zijn hierin bepalend gebleken.'

Leraren en bouw

Hoewel eveneens belangrijk voor de maatschappij; de leraren en bouwsector haalden in de weken na de boerenprotesten bij lange na niet dezelfde 'exposure'. Aelen: 'Dit resultaat is dus uniek in vergelijking tot andere nieuwsfeiten.' Clipit schrijft dit toe aan de opbouw van het protest.

'Er zijn meerdere grote acties en protestdagen geweest. Ook verspreid door het land, in de provinciehoofdsteden, bij het RIVM in Bilthoven en – tot twee keer toe – op het Malieveld in Den Haag. Dat geeft online uiteraard enorm veel reuring.' Of de boerenstand ook de komende weken hun stempel zo expliciet op zowel het fysieke asfalt, als op de digitale snelweg kunnen drukken, valt nog te bezien. In ieder geval staan nieuwe acties alweer op stapel.

Nieuwe acties, ook online

Een beperkt deel van de boeren wil op vrijdag 13 december met trekkers naar Amsterdam, laat initiatiefnemer Bart Kemp van boerencomité Agractie weten. Zij zullen daar demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet, al is de precieze locatie van de actie nog onduidelijk. Het is voor het eerst dat de boeren gaan demonstreren in de hoofdstad.

Agractie wil in Amsterdam een publieksactie houden waarbij de impact van het beleid op boerengezinnen en ons voedsel centraal staat. Online uitingen maken opnieuw deel uit van het protest, is de verwachting. Online strateeg Aelen heeft geen specifiek media-advies voor de nieuwe acties boeren. 'Wij blijven deze - en andere - uitingen uiteraard wel volgen en objectief registreren. Ik wens hen succes.'

[week 1] 'We konden niet om de boeren heen'

In de week van 30 september werden 820 berichten geplaatst. De dag van het protest (1 oktober) steeg dit aantal met +424.39 procent naar 4.280 berichten.

(tekst loopt door onder grafiek)

[week 1]  We konden er niet omheen 1 - Clipit
[week 1] We konden er niet omheen 1 - Clipit © Clipit

Met de files in het vooruitzicht, verwachtten media-experts een negatief sentiment. Toch bleek Nederland mild te oordelen, slechts 12 procent van de online berichten was negatief. Via Twitter en Facebook werd de politieke discussie gevoerd door politici, opinieleiders, boeren en burgers. Het negatieve sentiment was vooral gericht op de politiek. De #boeren #boerenprotest en #trotsopdeboer werden trending topic.

(tekst loopt door onder grafiek)

[week 1]  We konden er niet omheen 2
[week 1] We konden er niet omheen 2 © Clipit

Er werd positief gereageerd op foto's en video's die werden gedeeld via Instagram en in de reacties op YouTube. Tijdens de demonstratiedagen werden er meer dan 9.000 berichten op social media geplaatst met de #trotsopdeboer op Twitter, Facebook en Instagram. Livestreams werden die dag massaal bekeken (90.000+ views).

[week 2] Farmers Defence Force: 'er komen meer acties'

De tweede week van oktober begon met een aankondiging: 'er komen meer acties'. We zagen dan ook een piek in het aantal berichten op maandag 7 oktober. Er wordt negatief (11 procent) gereageerd vooral door opnieuw hinder in het verkeer. Vergeleken met de week ervoor is het aantal berichten minder (-70 procent). De online conversatie werd deze week vooral gevoerd door een harde kern die de boeren steunt (8 procent positief).

(tekst loopt door onder grafiek)

Sentiment 7 okt t/m 13 okt
Sentiment 7 okt t/m 13 okt © Clipit

[week 3] Grimmige stemming

In de week van 14 oktober begon het tweede landelijke protest. In sommige steden gingen de protesten er heftig aan toe. Verschillende geluiden vanuit de politiek en provincies zorgden voor verwarring en onbegrip. Er kwamen meer online berichten binnen met een negatief sentiment (+13 procent). Via Dumpert, Twitter en Facebook hebben filmpjes van boze boeren in Groningen bij elkaar meer dan 22 miljoen paginabezoeken. Bijna de helft (43 procent) van de berichten op 14 oktober was negatief, dit keer uitte men zich ook ontevreden over de protesterende boeren. De ochtend van 17 oktober werd afgesloten met een boer-burger ontbijt. Een initiatief van Farmers Defence Force om de burgers te bedanken voor hun steun. Een positieve afsluiting ten opzichte van het begin van de week (+22 procent).

(tekst loopt door onder grafiek)

Sentiment 14 okt t/m 20 okt
Sentiment 14 okt t/m 20 okt © Clipit

[week 4] Internationale protesten

In de week van 21 oktober zagen we het aantal berichten en de landelijke interesse flink dalen (-85 procent). In deze week kondigden boeren in Duitsland en Frankrijk aan om ook te gaan protesteren. Het negatieve sentiment (27 procent) komt van de 'harde kern' die zich nog steeds niet gehoord voelt door de politiek. Na de protesten belooft een aantal boeren om te zorgen voor het herstel van het Malieveld wat zorgt voor een positief sentiment van 13 procent.

(tekst loopt door onder grafiek)

Sentiment 21 okt t/m 27 okt
Sentiment 21 okt t/m 27 okt © Clipit

Bewogen

De conclusie valt te trekken dat de maand van het boerenprotest, met meer dan 19.000 online berichten en een sentiment dat wisselde van negatief naar positief, een zeer bewogen maand was met een absoluut record van 441 miljoen pageviews op online sociale en nieuwsmedia.

(tekst loopt door onder grafiek)

Sentiment hele maand oktober 2019 inzake Boerenacties i.s.m. vakblad Nieuwe Oogst - AgriPers
Sentiment hele maand oktober 2019 inzake Boerenacties i.s.m. vakblad Nieuwe Oogst - AgriPers © Clipit

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer